Maradals- og Skagastølsryggen (21.07.2022)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Turtagrø (884m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Nørdre Maradalstinden (2,160m) 21.07.2022
Sentraltinden (2,347m) 21.07.2022
Sør for Sentraltinden (2,130m) 21.07.2022
Skagastølsnebbet (2,222m) 21.07.2022
Midtre Skagastølstinden (2,284m) 21.07.2022
Nørdre Skagastølstinden (2,167m) 21.07.2022
Vetle Skagastølstinden (2,340m) 21.07.2022

Føringstur for Øystein over Maradals- og Skagastølsryggen. Sprek gjest og gode forhold gjorde at vi prøvde oss på litt andre veivalg enn det jeg har gjort tidligere. Etter kryssing av Slingsbybreen fulgte vi en snøtarm direkte opp mot Nørdre Maradalstinden. Temmelig hard snø etter klarvær gjorde det nokså krevende føringsmessig. Kunne til og med sette isskruer i snøen/firnen. Måtte krysse noen sigesprekker der vi måtte ut på svaberg også, men etter hvert ble terrenget enklere og vi kom inn på kjente trakter. I stedet for å omgå Sentraltinden i sørvestsiden slik jeg vanligvis gjør prøvde vi oss på å følge ryggen direkte. Mener å ha lest at det kun var grad 3-4, men det opplevdes langt mer vanskelig. Klatringen var oppstykket i tre deler. Første del var tre korte lengder (hadde 30-meterstau). En kort introlengde. Deretter en taulengde som førte opp et dieder/sva (grad 5-?) og opp på en god hylle. Nå var vi oppe på selve ryggen. Tredje taulengde var langt mer vanskelig, delvis pga at den var så begrodd. Opp et høyrevendt skrådieder som man delvis kunne krabbe oppover. I siste del før standplasshylla måtte jeg jukse med å dra meg opp i noen sikringer. Opplevdes hardt ut, men tydelig at folk har vært her før i og med at vi fant gamle slagbolter. Nå var første del over. Andre del bød på enklere klyveklatring rundt grad 3, to-tre korte taulengder før terrenget ble flatt inn mot den siste og avgjørende hammeren mot toppen. Den så også ikke bare enkel ut. I alle fall to taulengder. Vi valgte å omgå denne ut på venstre side. Etter å ha besteget Sentraltinden fortsatte vi normal rute ut Skagastølsryggen og ned til Turtagrø. Turen ble feiret med burger i hytta til Øystein i Fardalen.

Klatret opp snøtarmen direkte opp fra breen mot Nørdre Maradalstinden.
Ruta opp til Nørdre Maradalstinden.
Den mest krevende taulengden direkte opp mot Sentraltinden.
Siste av tre hamre opp mot Sentraltinden. Denne omgikk vi nokså lett ned mot venstre.

Kart

Start date 21.07.2022 07:09
End date 21.07.2022 19:17

Interessant..

Written by janyga 14.12.2022 10:22

..lesning om direkteruten fra Maradalstindene opp til Sentraltinden. Jeg og GeirI klatret direkte opp ryggen i 1994, og det opplevdes som nokså vrient et par plasser. Synes jeg kjenner igjen terrenget fra bildet ditt "den mest krevende taulengden opp til Sentraltinden" Husker jeg slet litt med å lede opp en taulengde her, og vi anslå vanskelighetsgraden til å være i hvert fall 5-. https://peakbook.org/tour/5044/Maradalsryggen.html

Sv: Interessant..

Written by 500fjell 14.12.2022 14:58

Ja, det føltes minst så hardt ut. I 1994 var kanskje 5- litt hardere enn dagens 5- også :) Tenkte kanskje opp på seksertallet også jeg..

• +

Sv: Sv: Interessant..

Written by janyga 14.12.2022 15:34
        • +

Sv: Sv: Sv: Interessant..