Kvervane (22.07.2022)

Svelgsegga (595m) 22.07.2022 15:36
Visits of other PBEs Martinbu (499m) 22.07.2022 16:30
Vingesætra (349m) 22.07.2022 18:16

Sommerens langtur for min del. Med barnevakt i Vingelva hadde vi kanskje et litt uvanlig startsted for denne turen, men kanskje også det beste! Transportetappen mot Vingesætra er så som så, men så dro vi opp i høyden litt før det for å komme over krattskogen. Vi gikk til vi kom til en grenseverdi som jeg ikke visste om før vi begynte å krysse over mot Kverven. Der begynte det å bli ganske fint, både for øyne og føtter.

Vi gikk opp det bestefaren min kaller "nåsæ" (nesa på bokmålspråk), så vi kom rett på Kvervtua. Det er en veldig bratt bakke med få gangbar traséer og litt løs ur, men det er sykt kult når man plutselig kommer opp på kanten og kan se ned på andre siden.

Derifra bar det opp på Nordre før vi krysset tvers over dalen og fikk med oss Søndre. Utsikten over Ålfotlandskapet er ganske fantastisk, og det fikk vi med i kulissene store deler av dagen.

Derifra fortsatte turen over eggen som går utover "mot havet". Eggen er ikke spesielt skummel (note: i hvert fall hvis man som meg ikke har høydeskrekk), men den er fin og kul og lettgått. Ned i "kløfta" mellom eggene var det litt spennende om vi kom oss frem, men det gikk helt fint. Gode, fine hjortetråkk å følge og plutselig kom vi til et stykke hvor noen åpenbart hadde vært ute med en liten ryddesag. Det var litt overraskende.

Vi fortsatte mot Martinbu og tok med oss en grønn knappene på veien. Da snublet vi over en hytte som det også histe seg at lå inne på Ut som en av trimturene til Keipen turlag. Det forklarer kanskje også tendensene til stirydding på den siste biten av eggen.

Deretter kom vi til Martinbu hvor vi møtte dagens eneste menneske. Han var tydeligvis på trimtur og lå og solet seg med propper i ørene og var dessverre helt uinteressert i oss og at vi gjerne kunne skryte litt av at vi hadde gått 14 km så langt og var ganske kule.

Fra Martinbu tok vi den T-merkede stien til Vingesætra og snublet oss nedover til Vingelva igjen til barnevakten og en kald øl i sola.