Skeidsfjellet og Daurmålhaugen (22.07.2022)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Muradalen (140m)
Endpoint Samme (140m)
Ascents Skeidsfjellet vest (1,038m) 22.07.2022 12:00
Skeidsfjellet (1,102m) 22.07.2022 12:59
Daurmålhaugen (1,088m) 22.07.2022 13:53

Skeidsfjellet og Daurmålshaugen

Startet på sykkel fra parkeringen før bommen i Muradalen i fantastisk vær. Etter 15 min på sykkel satte jeg den fra meg ved kraftverket i Murabotnen og fulgte stien opp langs Kuhammarsbekken. Deretter videre opp forbi Kuhammeren og opp til det vanligste turmålet på Skeidsfjellet (det med best utsikt). Her hadde jeg lunsj og en hyggelig prat med et par damer som også hadde tatt turen opp i finværet. Fortsatte deretter videre mot de to andre topp- punktene på fjellet og etter ca 3 timer på tur sto jeg for andre gang på toppen av Skeidsfjellet. I 2007 var det tett skydekke og utsikten var elendig, så definitivt en oppgradering denne gangen.

Sykkelparkering ved stistart i Murabotnen.
Oppe ved stiskille på 660 moh og tilbakeblikk mot Muradalen.
Bjørndalstraversen er et flott syn fra denne vinkelen.
Toppen av Skeidsfjellet, 1102 moh.

Jeg tok meg videre ned til Nordlidalsvatnet og sadelen opp mot Daurmålhaugen. Her er det bratt terreng, men ikke noe problem dersom man følger naturlig rute ut fra kartet. Videre opp på Daurmålhaugen er det lett terreng og ikke lenge etter sto jeg på dagens andre topp. Terrenget ned i Geitabudalen er helt greit og jeg fulgte stien ut til Prestavatnet. Her går det bro over til andre siden av elven, men det er ikke sti bort til hytten på nordsiden av vannet. Det er likevel ikke særlig krevende å komme seg langs vannet og jeg kom meg greit inn på stien fra Bjørndalen. Herfra er det god, men bløt og bratt sti ned til i Murabotnen. Deretter 15 minutter på sykkel ut til bilen hvor jeg kunne ta fatt på kjøreturen tilbake til hytten på Reksteren. En flott, men varm dag i fjellet!

Toppen av Daurmålhaugen, 1088 moh
Solid bro over elven på stien som kommer fra Bjørndalen. Her kom vi ned etter traversen av Bjørndalstindene i 2021.
Fossen i elven fra Prestavatnet er et flott syn.