Vingeegga (21.07.2022)

Written by Hellispellis (Helene Lillekvelland) GSM

Start point Vingelva (220m)
Ascents Urdalsegga (553m) 21.07.2022
Visits of other PBEs Geitekyrkja (457m) 21.07.2022
Vingeegga (539m) 21.07.2022
Vingesætra (349m) 21.07.2022

Familietur fra Vingelva med innlagt runde for å legge inn noen PBEer. Vi gikk fra Vingelva, som jo er noget uvanlig, men det har seg slik at mamma er grunneier her. Det er fortsatt to fastboende i Vingelva som ikke er så glad for at folk legger til kai her, men stiene trenger helt klart tråkking av folk...

Først gikk vi til setra, hvor Keipen turlag har satt opp en turpostkasse som ikke er nedlasset med besøk.

Vingesætra

Fra (eller til?) denne er det T-merket til Martinbu. Vi fulgte stien til Tjønnavatnet, hvor vi dumpet minsten med besteforeldrene og la i vei for å bestige Vingeegga, som hadde ligget bak øret mitt siden bestemora mi nevnte den for mange år siden. Det var ganske kurant å komme seg opp og vi gikk oppom det trigometriske punktet før vi fikk sjekket inn Urdalsegga. Vi gikk bortover til vi kom til en ganske kul stein.

Det viste seg at det lå en provisorisk turbok inni steinen, så vi registrerte punktet som en PBE: Vingeegga. Vi gikk eggen videre bortover mot stølene til Hennøystrandfolket før vi snudde tilbake og gikk nedover mot restene av Vingedalssætra.

Vingeeggen sett fra "sør".
Restene av Vingedalsætra.

Derretter bar det videre til Geitekyrkja, som jeg også registrerte som PBE.

Geitekyrkja

Om det er noen andre enn min familie som kaller denne steinformasjonen for dette, vet jeg ikke (legg gjerne igjen kommentar hvis du vet), men den er nå kul. Det gikk geiter i fjellene før, så regner med det har noe med saken å gjøre.

Deretter var det bare å løpe tilbake til resten av familien og traske tilbake til setra og Vingelva. Stiene trenger som sagt en god del trasking, så håper mange blir fristet av noen nye PBEer i området...