12.12.12 turen på Lifjell (12.12.2012)

Written by siroho GSM

Ascents Sør for Blomtjønneggin (1,208m) 12.12.2012 not summited

12.12.12 kl 12.12.12 på 1212 moh Skålbufjellet

Ovenfor Grimås med utsikt mot Skorve

Jeg hadde en drøm om å komme meg opp på en topp på 1212 moh den 12.12.2012 kl 12.12. Toppen som ble valgt ligger på Lifjells østre del, ikke så langt fra Astrinatten og Blomtjønneggin. Den blir av noen uoffisielt kalt for Skålbufjellet.

Det hele begynt med at jeg la ut en utfordring på Facebook om flere ville være med på denne ville ideen. Vi ble tilsammen 5 jenter (vi burde ha vært 12 da) som dro avgårde fra Bø til Seljord og videre opp til Grimås. (Bompenger bare med kredittkort, kr 60,-)

Det var lite snø ennå og det har ikke vært noen varmeperiode etter årets første snøfall, så snøen var løs og steiner og tuer var vanskelig å se og lett å få nærkontakt med. Noen riper under skia ble det.

Første del av turen må 200 høydemeter måtte forseres for å komme opp på Lifjellplatået. Det var heldigvis tråkket av noen før oss ellers hadde det vært en meget slitsom tur. Vi gikk store deler av lia på beina. En del løst og i lesidene var det MYE snø.

Vi startet i det sola begynte å skinne på toppene bak oss. Det var et nydelig syn å se sola erobre mer og mer av toppene rundt oss. Til slutt så sto vi selv i sola og kunne nyte utsikten innover toppene på Lifjell. Hvite knauser, islagt vann, sol fra blå himmel, vindstille, under ti grader minus. Kunne en ønske seg noe mer!

Tiden gikk veldig fort og vi innså tidlig at å nå Skålbufjellet før kl 12.12.12, ikke var innen rekkevidde. Vi måtte også innser at vi ikke ville rekke toppen i det hele, pga at dagen ble så alt for kort, det var for løst og tungt å gå, spesielt i oppoverbakkene. Litt før tolv fant vi en fin rasteplass ikke langt fra Gråntjønn, etter å ha gått opp lia fra Øvre Tvitjønn.

Første del av tilbaketuren var bare en nytelse. Skli ned bakken med såpass mye snø at det ikke gikk styggfort. Noen fikk prøve skiferdighetene sine og andre fikk nærkontakt med det kalde element. Ned "slalombakken" var mer et styr pga steiner og tuer som vi kjørte på og som vi ikke så pga snø. De fleste valgte å bruke beina.

Nede ved bilen igjen var vi storfornøyd med turen, selv om målet ikke ble nådd, hadde vi hatt en kjempetur i fantastisk vær. Og vi vil for alltid huske hvor vi var 12.12.12 kl 12.12.12.

Endelig har jeg fått tak i kamera mitt igjen. Her kommer bildene fra turen.

Hurra for deg

Written by BjørgA 14.01.2013 11:16

Så fin beskrivelse og bilder. Inspirerende. Lykke til med neste tur/topp.

Sv: Hurra for deg

Written by siroho 14.01.2013 15:28

Blir du med neste gang?

Artig påfunn!Så 2013 og 2014

Written by morsor 16.12.2012 00:44

I 2013 kan man finne en topp på 1313 m.o.h. den 1.3.13. Kl.13.13.13. I mitt selvpunchede Excelark er Hallingnatten nærmest på kommunetopplista med 1314 m.o.h. Får stoppe en meter nedenfor.. Blir nesten like bra. Og så i 2014 Spåtind på 1414 m.o.h.

Hvorfor ikke

Written by mortenh 15.12.2012 09:19

store barn, "små" gleder pleier jeg å si for å forklare en del tilsynelatende merkelige turspring og valg av turmål som ikke alltid alle andre skjønner.

Er jo litt kult da, når vi nå forlater år 12, blir det lenge til man kan gjøre noe slikt igjen, så alle vi andre får aldri muligheten. Bra tima. PS! Hadde du kalibrert klokka før turen da ?

Sv: Hvorfor ikke

Written by siroho 15.12.2012 09:38

Jeg gjorde noe tilsvarende 11.11.2011 bare på en av nabotoppene, Røysdalsnuten. Da nådde jeg heller ikke toppen før tida, men jeg kom opp. Denne gangen kom vi ikke fram. Jeg registrerte toppen som besteget først, og så ville jeg fjerne den igjen, men det fikk jeg ikke til. Hvordan gjør jeg evt det? Bildene kommer etter nyttår pga kamra ligger igjen i Bø. Ikke så fine som dine, det er det ikke mange som klarer, men jeg var veldig fornøyd. Snø, fjell og blå himmel kan bare ikke slå feil.