Sutrningssue 2368moh (29.06.2022)  6

Written by Gutu2108 (Gunde Tumelionis)

Start point Memurubu
Endpoint Memurubu
Ascents Surtningssue (2,367m) 29.06.2022
Visits of other PBEs Surtningssubue (2,230m) 29.06.2022

Startet å gå fra Memurubu turisthytte 8:30. Fikk høre kvelden før at for en uke siden var det fremdeles mye snø på toppen og dermed en mulighet for at vi ikke nådde toppen, men vi satset på det beste. Vi gikk over Raudhamran på vei til. Her mistet vi stien noen ganger, selv om den var merket. Dette førte til noen klyvepartier.

Været var helt fantastisk og det var mange bekker og små vann å fylle vannflaskene. Ikke langt unna toppen kommer det et bratt parti. Jeg gikk med en med høydeskrekk og det gikk fint.
Når man har kommet over det bratte partiet, går man forbi Sutrningssubue og derifra er det veldig fint til toppen.

Fra toppen ser man utover alle fjellmassivene, fineste utsikten jeg noen gang har sett.

På vei ned må man også ned det bratte partiet, men min turpartner med høydeskrekk synes det var lettere på vei ned enn opp. Vi gikk Memurudalen på vei hjem. Det var helt magisk. Mot slutten begynte vi å kjenne det godt i beina etter en lang dag på beina.