To store fjell (19.07.2022)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Vassverket ved Gamlem (53m)
Endpoint Søvik (98m)
Ascents Hurlaveten (733m) 19.07.2022 12:39
Gamlemsveten (791m) 19.07.2022 12:51
Tverrbotshornet (752m) 19.07.2022 15:24
Breiskarvatnhaugen (529m) 19.07.2022 15:50
Breiskarryggen (551m) 19.07.2022 15:59

Det var meldt bedre vær og vi valgte å prøve oss på Gamlemsveten på 790 moh og kanskje en topp eller to til. Det ble en seig tur opp da stien etterhvert ble borte for oss og vi måtte gå i myk lyng og mose rimelige mange høydemetre. Dette tok kreftene til Ingunn og hun var ikke videre gira på flere høydemetre. Vi hadde også valgt den bratteste ruta opp og ikke benyttet oss av en grusvei som går helt på til toppen. Følte det ble for enkelt. :)

Sola var der i starten, men ble raskt borte for resten av dagen. Toppen har en vanvittig flott utsikt til alle kanter. Virkelig en høydare. Minuset er at det er noen master osv som "skjemmer" på toppunktet.
Vi satt og spiste i le av den ene bygningen der og traff to andre som var på tur. Artig å treffe en Peakbookere på tur. Nesten like "sære" mht topper... røde og grønne nåler. Trivelig for meg å få følge videre til Tverbotthornet (749 moh) med Irene og Jan Robert fra Molde. Ingunn valgte å følge grusveien ned fra toppen.. og vente på meg som hun ofte gjør.

Vi tre andre fortsatte med i dalen og fulgte så ryggen opp fra nord mot toppen. Mange høydemetre, men disse gikk radig og praten gikk om topper...Peakbook osv. Etter hovedtoppen gikk vi ryggen ned mot vest og jeg tenkte å ta med meg en "grønn mål" på vei ned, men at jeg godt kunne droppe den andre. Men.. nei da.. De var like ivrige på å få tatt med seg den også. Artig at ikke jeg er alene med slike "nerdetopper". :)

Greit ned fra toppene og vi kom etterhvert ned på grusveien som vi fulgte med til Søvik. Takker alle for en kjekk tur og nytt bekjentskap!! Spreke tinderanglere fra Molde.