Einsteinhovde Luciatur (13.12.2012)

Ascents Eisteinhovde (1,841m) 13.12.2012
Såleggje (1,540m) 13.12.2012

Desembertur med Morten

Soleggen var planlagt utgangspunkt denne dagen, men veien var brøytet til Sålell, så da kjørte vi dit. Det ble en litt kald start med -22 grader og rim i lufta.

Været virket oppløftende, men under oppstigningen mot Einsteinhovde ville ikke solstrålende komme ned til oss. Etter en god bakke til topps entret vi en beskjeden varde og inntok en relativt kald lunsj. Morten hadde blitt fryktelig bortskjemt med mange fine turer i det siste og syntes ikke dette var helt topp. Jeg derimot, som lider av en konstant underernæring på fjellturer storkoste meg med både tur, vær og utsikt.

Etter at fingrene og tærene ikke lenger var rørbare, akte vi ned til dalbunnen og gikk videre mot Såleggje. Bakken til topps var passe lang, og heldigvis for Morten møtte sola oss på toppryggen og mannen ble glad igjen. Tåkehavet lå under oss og skapte en spesielt fin stemning til fjells.

Ned til Sålell gikk det i mange svinger og vel nede kunne jeg konstatere -23 grader. Morten hadde blitt kald på føttene, mens jeg endelig hadde fått varmen igjen.

Takk for en artig tur, Morten!

Noen bilder

Jeg koste meg

Written by mortenh 14.12.2012 20:04

jeg, selv om jeg var litt skuffa på Einsteinhovde. Såleggje var det nydelig på toppen selv om vi ikke akkurat tok oss veeeldig lang tid til å nyte det.

Kunne ønsket meg noe mindre frysing, tror jeg frøs mer enn deg den dagen.

Men flott tur i ekte desemberlys.