Helt strøken randotur til Besshøe (17.04.2021)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Bessheim (964m)
Endpoint Bessheim (966m)
Ascents Besshøe (2,258m) 17.04.2021

Med gode værutsikter og tilgang på hytte på Beitostølen, var det bare å komme seg til fjells. Etter forrige forsøk der jeg ikke gadd å fullføre opp på Besshøe på grunn av håpløst gjennomslagsføre, var jeg ekstra motivert for et nytt forsøk.

Kjørte over Valdresflye, og konstaterte at jeg ikke var helt alene i fjellet i dag..! Ikke en parkeringsplass å oppdrive langs veien der! Ikke noen krise, jeg skulle likevel forbi og helt ned til Bessheim. Var mye folk der og, så jeg måtte som mange andre parkere langs riksveien like ved Bessheim.

Godt og varmt oppover lia ovenfor Bessheim. Valgte å ta av fellene og staket over Bessvatnet. Sparte mye tid på det. Deretter var det bare å ta fatt på stigningene. Været holdt seg helt perfekt og det ble en praktfull dag i fjellet.

På turen ned fikk jeg noen magiske svinger ned over Besshøbrean. Deretter holdt jeg høyden og rundet rundt Vestre og Østre Bessfjellet. På den måten kunne jeg gli hele veien ned.

Målet i sikte. Staking over vannet
Helt skyfri utsikt til blant annet Storebjørn, Surtningssue, Memurutinen, Galdhøpiggen, Leirhøe, og Glittertinden helt i bildekant til høyre.