Sykkeltur Budapest - hjem (01.07.2022)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Oslo (0m) 01.07.2022
Praha 01.07.2022
Sarpsborg (40m) 01.07.2022

I disse flystreiketider kan man ikke stole på noe ift regularitet etc og jeg hadde lyst på en lengre sykkeltur. Dermed ble det fly ut og sykkel hjem igjen. Kom jeg meg først ut var det stort sett bare opp til meg å komme seg hjem. Fly ble altså bestilt til Budapest med sykkel. Planen var da Budapest, Bratislava, Wien Praha, Berlin og så opp til Østersjøen med båt over ett eller annet sted og tog buss e.l. i Sverige hjem. Satt av to uker til turen.
Det startet ganske lunt i Ungarn med +35 C så da var det greit at jeg tilfeldigvis fant et hotell med svømmebaseng for å kjøle seg ned. 30 km fra flyplassen og inn var greit nok den ettermiddagen for "aklimatisering" og litt sightseeing på høydene i nordvest.
Dag 2 Budapest Gyør 130 km. Og nå kan det sies at jeg hadde nordvestlig vind av varierende styrke på hele turen mao maks uflaks ift hjelp derfra. Litt ymse skilting om hvor det var lov å sykle og ikke prøvde stort sett sykkelveier, men ikke altid det var mulig så da var det bare å bryte reglene og sykle der det ikke var lov. Og det var det ikke bare meg som gjorde så dette var nok mere anbefalte skilt en påbud dersom man skulle komme seg frem. Ellers ikke noe problem trafikkmessig. Speil for å følge med på trafikken bak deg er dog viktig.
Dag 3 Syklet langs Donau på dikene nordvestover til Bratislava 90 km Kom i snakk med en Nederlender som hadde syklet hjemmefra i starten av Mai, og via Hellas og Bulgaria nå var på vei hjem til Nederland. Han hadde el sykkel med 2 reserve batteripakker og full oppakning med telt etc. Vi syklet sammen mesteparten av dagen.
Dag 4 Planen var en relativt kort etappe til Wien, men værmeldingen for områdene Wien Praha dagen derpå var dårlige med mye regn. Besluttet derfor å utnytte det gode sykkelværet en dag til, skippet Wien og syklet gjennom Østerike til Brno i Tjekkia 150km. Vedlig flott område og spesielt like over grensen til Tjekkia med slott og sjøer. Her hadde jeg min første velt da skoen på sykkelpedalen ikke løste ut. Rett i fortauet heldigvis uten skader. Måtte skoen av foten og fant ut at den var umulig å få av da alt gikk rundt. Her måtte det verktøy og kraft til. Fikk goglet opp nærmeste sykkelverksted, og etter 3 forsøk 6 km unna fikk jeg hjelp. Hadde mistet den ene skruen som holt cleaten på plass. Ny skrue satt på og alt var bare vellstand igjen. To timer før Brno satte det inn et forrykende tordenvær så jeg tok en Radler og avventet litt til det værste hadde passert uten å bli våt. Dermed var det fritt frem til Brno med annkomst kl 19. Og flaks eller uflaks så fikk jeg punktering 100 m fra hotellet. Da var det greit å være fremme og kunne skifte slange og ikke tenke på mere sykling den dagen.
Dag 5 Planen var retning Praha, men det silregnet. Ikke så morsomt å sykle i slikt vær og slett ikke morsomt å vente på bedre vær. Fant ut at været gikk østover så dersom jeg tok toget vestover ville det bli fort mye bedre. 5 km inn til jernbanestasjonen ble en våt opplevelse, så 2 timer med tog vestover og vips skinnte solen atter igjen. Dermed ble det en flott sykkeltur på ca 70 km fra Kolin inn til Praha på ettermiddagen. Har ikke vært i Praha siden 1989 og mye har skjedd siden den gangen, en virkelig flott by på kvelden med alle de lyssatte bygningene.
Dag 6 Praha - Pirna 160km igjen med bra værmelding før det skulle bli regn igjen dagen etter. Flott tur gjennom saxon switzerland som høydedragene på grensen mellom Tjekkia og Tyskland kalles. Fant dog ut at jeg ikke trengte å sykle over alle disse da elven jeg syklet ved het Labe i Tjekkia og Elbe i Tyskland noe som umiskjennelig gav refleksjoner og var elven som rant ut i Hamburg/Cuxhafen og gjennom Dresden. Dermed hadde jeg "nedoverbakke" hele tiden om jeg syklet langs elven. Det ble dog noen km lengre enn planlagt men sykkelstien var super. Så fra Usti na Ladem ble det elvelangs til Pirna hvor jeg overnattet og satset på en kort etappe til Dresden og sightseeing i regnværet dagen etter.
Dag 7 Pirna Dresden ca 30 km. Syklet langs elven til Dresden tok sightseeing i byen etterpå på begge sider av elven. Det ble litt lettere og faktisk tidvis opphold utover dagen så mao ikke fullt så regntungt som spådd av yr dagen før. Kjølig var det dog. Hadde for første gang forsøkt overnatting via Warmshowers og fikk napp mitt i sentrum av Dresden hos to sykkelentusiaster. Der var det både mat og overnatting å få samt historier over deres sykkelturer og en runde på byens hotte steder på kvelden. Kult å bli med på hva man gjør i Dresden som lokal på kvelden.
Dag 8 Dresden Dahme/Markt 120km. Videre retning Berling i stort sett oppholdsvær og fint sykkelvær. Mange som bor i Tyskland men jammen ikke mye større tettsteder mellom Dresden og Berlin. Det ble overnatting i et kombinert eldresenter/hotel. Det hang mye lapper om smitte og bruk av munbind i frokostsalen. Det hadde jo ikke jeg, men siden jeg var der før de fleste andre slapp jeg unne med strenge blikk.
Dag 9 Dahme/Markt - Berlin/Oranienburg 120 km. Fint sykkelvær med noen regnbyger som stort sett gikk over relativt fort og som kunne unngås under trær etc. Kom til Berlin utpå ettermiddagen og fikk en punktering (den andre på turen) 100 meter etter en sykkelbutikk. Etter slangeskift kunne jeg da dra innom og supplere med 2 nye slanger og pumpe i godt med luft fra skikkelig pumpe. Mye som skjedde ved Brandenburger Tor og historien om Berlinmuren som jeg syklet langs et lite bevart stykke av er altid like fasinerende, og spesielt i dise tider igjen med krigen i Ukraina som vekker minner fra tiden med kald krig og jernteppet. Overnattingsprisene i Berlin var noe i høyeste laget så jeg syklet til Oranienburg og fikk fin overnatting der for halve prisen.
Dag 10 Oranienburg - Malchow ca 120 km. Syklet nordover og inn i sjø og slottsområdene nord for Berlin. Et flott område vi har syklet gjennom for ca 10 år siden på dykkeltur med barna mellom Berlin og Kiel en høstferie. Dette området ble også nevnt av en person når jeg var i Dresden så tydeligvis kjent, mao bare å nyte både utsyn, kanaler, båtliv, slott og turisme.
Dag 11 Malchow - Rostock ca 110 km. Siste etappe på kontinentet og den planlagte sykkelturen.
Dag 12 Rostock - ferjehavn 10km. Syklet ut til fergehavnen og tok fergen Rostock - Trelleborg 6 timer. Planen var da å finne ut hvordan jeg kom meg til Oslo med sykkel. Og om det var mulig på tog/buss. Det viste seg at funket flott. Tog fra Trelleborg til Malmø C drøyt 30 min sykkel var gratis. I Malmø gikk det tig hver time til Gøteborg og sykkelen kunne tas med Gratis om det var plass og det var det. Drøye 3 timer til Gøteborg. (Sykkel på SJs hurtigtog gikk ikke.)
Dag 13 Overnatting i Gøteborg og litt sightseeing der før VY sitt tog til Oslo her måtte man betale for sykkel, men det var helt greit. Kom til Rygge kl 17 der det var skifte til Buss for tog, det var så alt for fint vær til å forsette å sitte i ro så dermed ble det Sykkel for buss for tog for meg. Med en god bris fra Sydvest var det første gang på turen med medvind og dermed var det en fryd å sykle siste etappe på 80 km fra Rygge og hjem til Lysaker på 3,5 timer.
Turen var litt for fort ferdig, og det frister allerede til nye turer. drøyt 1200 km ble det på disse 13 dagene.