Sør for Kjelkeskarstjørna (11.07.2022)

Written by rmobr (Rune Mork Braut) GSM

Ascents Sør for Kjelkeskarstjørna (1,012m) 11.07.2022
Toppen - uten varde.
Utsikt mot Kjelkaskartjørna, Kamsvatnet, Midtkammen og Heimre Vaulatjørna.
Fint utsiktspunkt like vest for toppen.
Fra venstre: Godliknuten, Kjerag, Litle Ramnafjell, Reinsknuten, vann 833 og Siriknuten.
Fossen og bekken fra Kamsvatnet ved utløpet i vann 832.

Dette var den eneste pf 100-toppen i Rogaland som ikke hadde blitt besøkt av noen peakbooker enda. Toppen ligger noe utilgjengelig til øst for Lysebotn. Vi var på Grautheller og tenkte at vi ville forsøke å nå toppen fra øst. Vi gikk på T-merket løype fra Grautheller til Søra Kamsbrekka og videre over Midtkammen og ned til vann 832. Der forlot vi stien og vadet elva fra Kamsvatnet. Derfra gikk vi vestover på ryggen mot toppen. Det var et uryddig terreng, så det ble en del opp og ned før vi endelig stod på toppen. Utsikt mot Kjerag og fjellene sør for Lysefjorden og innover dalen mot Kamsvatnet og Midtkammen. På veien ned gikk vi i Smaladalen tilbake til vadestedet og fulgte stien tilbake til Grautheller.