Seteråsen (11.07.2022)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Ascents Seteråsen i Flesberg (637m) 11.07.2022 13:41

Ut fra tidligere beskrivelser kunne innsteget til Seteråsen bli en utfordring. Jeg valgte å kjøre inn til gården Nedre Lia. Etter å ha passert gården var en en bomvei med kr 50. Dårlig markert. Jeg valgte da og kjøre tilbake til Dokka gård og parlerte i en lomme like bak den gamle skolebygningen. Hele området var litt merkelig med flotte og ikke så flotte bygninger. Noen renoveres til flotte bygg. Tok sykkelen og sykla tilbake forbi nedre Lia gård og videre innover skogen. Tok første sidevei opp til høyre der det var bom med kjetting over veien. Sykla oppover bakkene helt til jeg kom til et lite fint tjern. Snudde her for å prøve å finne en sti som var markert på kartet. Men kartet på peakbook appen fungerte ikke. Så jeg fant en slags sti i en skarp sving på veien. Dette var en gammel traktorvei. Tok av fra denne stien gikk over en myr etter GPS. Havnet i et meget bratt terreng, ren klyving, men greit nok. Etter å ha kommet opp av denne bratte skogen var det mer oversiktlig og jevn stigning mot en ganske fin topp. Litt utsikt også.
Tilbake valgte jeg å gå litt mer til venstre og ned en liten dal. Bratt ned her også. Ved den første myra tok jeg ut en elg med kalv. De sprang fin over myra og forsvant før jeg fikk tatt bilde. Videre ned en bratt dal til jeg kom inn på traktorveien jeg hadde startet på. Det ble totalt ca 1 km gange i terrenget, og resten sykling. En fin og morsom, krevende klyvetur.