TI PÅ TOPP STJØRDAL (SKORDALSVOLA) TUR NR 9 AV 10 (11.07.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Møssingdalen Skisenter (319m)
Ascents Skordalsvola (521m) 11.07.2022

Ny tur i "Ti på topp Stjørdal) I dag valgte jeg å svikte turforslaget i Stjørdal Kommune, så jeg kjørte til Åsen og videre etter bomvei (kr 60) til Møssingdalen Skisenter i Levanger Kommune. Fra skihytta kjørte jeg videre i 700 meter til jeg kom til en bom som var ubestikkelig. Jeg parkerte ved bommen og gikk på vestsiden av Møssingvatnet etter veien til Møssingvollen. Ca. 1,8 km. å gå etter veien. På tur inn valgte jeg å gå etter en skiløype mot et lite idyllisk vann med navnet BLANKA. Skitraseen var ikke synlig men jeg passerte et skilt med pil til Skordalsvola. Jeg fortsatte til ei brei bru over ROTBUBEKKEN. Denne brua er beregnet for beltedyret på vinteren. Etter stigningen fra brua kom jeg inn på stien som kommer fra enden av veien i Møssingvollen. Flott stigning opp mot toppen. Her var det varde med flagg og to trimbøker og en del infoskilt. Flott utsikt mot sjøen. På varden og trigpunktet var den eneste plassen jeg var inne på kommunegrensa til Stjørdal med ca en meter. Jeg returnerte etter den rød og blåmerkede stien helt til enden av veien i Møssingvollen. 2,5 kilometer fra varden til veien. Deretter trasket jeg etter veien 1,8 km. til bommen og parkeringa. Dette var en flott dag med sol, men kun 9 grader ved start og 13 grader ved endt tur. Nå har jeg havnet på plass nr 16 av 168 deltakere.

En ubestikkelig bom på hytteveien inn til Møssingvollen
Et flott naust ved bredden av Møssingvatnet
Skilting ute i ødemarken
Den blankstille tjønna med navnet BLANKA
Brua over ROTBUBEKKEN
En blomst

image:TERJES_20220711_62cbf8f244e14.jpg|Skordalstjønna, Alstadtjønna og Møssingvatnet henger sammen