Glittertind og topper rundt. (10.07.2022)  6

Sør for Vestre Glittertindoksle (2,253m) 10.07.2022 18:39
Vestre Glittertindoksle (2,251m) 10.07.2022 20:56

Langtur ved Glittertind

Jeg reiste fra Rena kl. 0500, og var framme etter 4 timer og 20 minutter. Værmeldinga var forholdsvis grei, det skulle bli klart rundt kl. 1100-1200 og en del vind. Det var fremdeles en del skyer i området da jeg startet å gå, og det blåste surt. Jeg tok det rolig opp lia fra Visdalen som faktisk er på nesten 400 høydemeter. Etter ca. 20 minutter skulle jeg ta bilde av svarthatt, men oppdaget at kamera lå igjen i bilen.. Godt det er kamera på mobilen..
Turen inn til Ryggjehøe er ren transportetappe. Det er en god bit opp til toppen, men slakt terreng. Fra Ryggjehøe gikk det radig til Steinbukampen, og Glitter-rundhøe.

Styggehøe midt i bildet. Galdhøpiggen starter helt til høyre i bildet
Etter oppstigningen fra Visdalen kom deler av Glittertind til syne. Toppen var dekket i skyer. Glitter-Rundhøe til høyre. Det hadde kommet en del snø på toppen
 Etter å ha gått et stykke langs stien som går til Glitterheim, fikk jeg se dagens første topp, Ryggjehøe.
 Det er langt innover Skautflye. Bildet er tatt fra samme sted som forrige bilde, men ned mot Visdalen
Jeg tok den første rasten ved foten av Ryggjehøe der ei lita elv krysser stien. Dette er siste sikre vannpost.
Dagens første, Ryggjehøe. Det er laaang steinur opp til toppen.

<gallery>

|Leirhøe med snøkappe midt i bildet, og Veobreahesten rett foran som stikker opp fra isbreen.
Flere i samme ærend. Det var fotspor etter to personer som tilsynelatende hadde gått samme rute som meg. Jeg tror ikke de hadde vært oppom Steinbukampen (1997 moh.)
Ryggjehøe
Snørenne opp til Glitter-rundhøe. Det hadde vært bedre å skli ned enn gå opp..
Glitter-rundhøe med Galdhøpiggen i bakgrunnen
Mot vest

Fra Glitter-rundhøe og opp til Glittertind ble det plutselig tungt. Selv om jeg hadde spist godt på hver topp, så var det tomt for energi omtrent midt i oppstigningen. Det var ikke så mye annet å gjøre enn å senke tempoet å ta ett skritt av gangen. På toppen av Glittertind hadde jeg planer om en lengre pause. Jeg var på toppen ca. kl. 1730. Da hadde alle gått ned igjen, og jeg hadde toppen for meg selv. Sola stekte og det var vindstille..

På toppen av Glittertind ble det servert varm mat i form av tørrmat.

Selv om det var hyggelig på toppen i eget selskap, så måtte jeg videre. Jeg hadde kommet over halvveis, men jeg hadde igjen et godt stykke.

Trollsteineggje. Håper å få besøkt den sener i sommer
Trollsteineggje
Sola skinte fra en tidvis blå himmel
Her er hullet som går gjennom fjellet på vei mot Glitteroksle. Det var greit å se, men det hadde kommet en del snø i det siste, så mye av hullet var føyket igjen. Detter du nedi her kan man fort havne på baksiden av Glittertind mot Trollsteineggje.
Bak Glittertind
Skianlegget på Juvass kan skimtes så vidt
Kveldsstemning over Galdhøpiggen
Svarthatt
Rødsildre
En liten flokk med reinsdyr
Avslutter turrapporten med et stemningsbilde over Venabygdsfjellet kl. 00:30. Silhuett av Alvdalssølen kan skimtes i enden av veien