Værøy - sør. (09.07.2022)  6

Håen (438m) 09.07.2022 17:12
Hornet (346m) 09.07.2022 18:17
Besuche anderer PBE Nordlandshagen parkering (12m) 09.07.2022 18:57

Etter å ha tatt ferja fra Bodø via Røst kom vi til Værøy kvelden før. Vi kjørte til idylliske Nordlandshagen og slo opp telt i vind og lett regn.

Nå var vi klare for å utforske sørspissen av Værøy. Litt skyer fra morgenen, men været blei bare bedre og bedre utover dagen, i tråd med værmeldinga. Første del av turen gikk på sti langs stranda ut til Eidet, hvorfra vi fulgte gamlevegen videre ut til Måstad, et sted med mye interressant historie. Desverre har fuglene nå forsvunnet fra fuglefjella.
Turen fortsatte langs bratt sti opp på fjellet hvor vi besøkte Måstadheia først. Tunggått på den delen som gikk utafor stien. Måhornet er forøvrig ei perle med fin sti opp den jamne ryggen til topps, her på Værøys sørlige utpost.
I løpet av dagen hadde vi vurdert muligheten for å returnere over Håen via sørryggen. Vi kom i prat med et lokalt turfølge som kunne fortelle at det gikk sti opp sørryggen fra Eidet. Dermed var ruta lagt. Stien viste veg gjennom høgt gras og ellers rik flora. Bratt ned i fra Litlhåen er det alternativer både til høyre og venstre. I siste delen opp mot Håen er det til dels sikra med kjetting. Fra Håen flott langs ryggen ut til Hornet, og derifra bratt ned til Nordlandshagen. Noe løst og utsatt i øvre del fra skaret her. Nå var det tid for middag og en aldri så liten middagskvil før en eventuell nattur.

Fra stranda utover mot Måstad. Tilbakeblikk på Håen og Sørlandsnupen (t.h.)

Fra Måhornet mot nordlige halvdel av Værøy.

Fra Måhornet mot Måstadheia.

Sørover fra Håen.

Fra Håen mot østsida av Værøy. Karakteristiske Valltinden og Storfjellet/Gullaksla bak bebyggelsen. Klaumertinden og Svinkammen t.h.

Paradis - Nordlandshagen med Mosken og Lofoten i bakgrunnen.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.