Lyfjellet i Farsund (05.07.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Lyfjellet (486m) 05.07.2022 11:43
Kaldåsknipa mast (501m) 05.07.2022 12:04
Kaldåsknipa (504m) 05.07.2022 12:25
Visits of other PBEs Kaldåsknipa p-plass (300m) 05.07.2022 11:01
Etter overnatting ved Øvstevatnet var første mål temmelig klart denne dagen. Lyfjellet i Farsund var blitt fullstendig oversett da jeg var her sist, og da må man jo tilbake for å gjøre ting ordentlig! Vi labbet i vei i lett regn oppover grusveien. Heldigvis ga regnet seg ganske snart, og vi kunne lette litt på antrekket. Rett øst for Lyfjellet fant vi et lite tråkk som vi fulgte opp til toppen. Det var mye vegetasjon og gress så det var bra å ha regnbukser på etter regnværet som hadde vært. Flott liten topp som byr på fin utsikt spesielt sørover og østover, selv om den kommer litt i skyggen fra Kaldåsknipa som bare ligger noen hundre meter lenger mot nordøst.
Samme sti tilbake til veien som ble fulgt helt opp til Kaldåsknipa mast. Tåka kom nå sigende på men vi måtte bortom selve toppunktet også! Først litt ned igjen langs veien, deretter langs et tråkk opp til kollen som er et par meter høyere enn der masta står. Tre enkle topper på en kort morgentur gir en god start på dagen:)
På vei oppover den flotte anleggsveien, det er like før vi skal ta ut til venstre opp mot Lyfjellet
Mye våt vegetasjon langs det svake tråkket opp mot Lyfjellet
Toppen av Lyfjellet med Kaldåsknipa mast i bakgrunnen
Fin utsikt sørover fra Lyfjellet
Utsikt fra Kaldåsknipa mast med Lyfjellet midt i bildet i bakgrunnen
Kaldåsknipa med masta i bakgrunnen