Solotur nordenfor Glitter (02.07.2022)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Austre Glittertindoksle (2,260m) 02.07.2022
Grotbreahesten (2,016m) 02.07.2022
Svartholshøe (2,067m) 02.07.2022
Trollstein-Rundhøe (2,170m) 02.07.2022
Austre Trollsteinhøe (2,095m) 02.07.2022

Oppsamlingstur

Nord for Glittertind finnes det mange toppen over 2000 meter. Forhistorien til denne turen starter for vinteren for 1.5 år siden.

Jeg og Lars var på tur en kald februar dag og besteg Gråhøe samt Søre og Nørdre Trollsteinhøe. Vi kjørte ned igjen og jeg var lykkelig uviten om at Austre Trollsteinhøe gjensto. Lars var fult klar over at Austre var kun et steinkast fra Nørdre men valgte å ikke nevne noe siden han hadde vært der før og hadde egentlig bare lyst til ned igjen. Dette var før ting ble satt i system og før samling av topper ble en greie. Denne turen ble derfor brukt som en oppsamlingstur.

Startet i lett jogg fra parkeringen innover grusveien før jeg skar oppover lia. Det regnet jevnt de første timene og sammen med vind og stor snøsmelting ble det en kald og glatt affære.
Litt feilnavigasjon førte til at jeg måtte vasse over den samme bekken hele tre ganger før jeg kom på riktig kurs. Tenkte på Lars hele vegen der jeg balanserte og bannet over glatte og løse steiner. På toppen av Austre etter tre meningsløse timer. Heldigvis avtok regnet og jeg tenkte hvor jeg skulle legge løypa videre. Vurderte å gå over Nørdre og Søre men der var det stinn tåke. Gikk derfor ned og rundt til Svartholhøe grunnet bedre sikt og en fristene snørenne hvor jeg kunne få hundre gratis høydemeter ned igjen. Resten av turen ble litt på måfå og avsluttet med Grotbreahesten og Austre Glittertindoksle. Fulgte brekanten ned igjen i håp om lett utmarsj. Her var det dessverre råtten snø og fikk litt gratis trening på tur ned igjen også. Totalt 10 timer på tur.

Reinsdyr.
Hadde håp om nystekte vafler men var dessverre stengt.