Hoggsfjell (02.07.2022)

Hoggsfjellet (485m) 02.07.2022 10:50
Lokkeråsen (607m) 02.07.2022 11:39
Visits of other PBEs Bjørkedokk parkering (149m) 02.07.2022 09:45

En tur i kjent terreng for å finne nok et fastmerke.
Målet for turen var det trigonometriske punktet på Hoggsfjell.

Jeg kjørte til Bjørkedokk, og fulgte derfra blåmerka sti nordover, opp langs østsiden av Svartvannet inntil jeg ble fanget opp av stien fra Knabben mot Solbergvarden. Jeg fulgte denne et lite stykke innover, til der hvor den svinger brått mot venstre i foten av Solbergvarden. Her nede tok jeg en annen sti som går opp mot Smedsetra. Jeg fulgte den ikke så langt, men tok av til Hoggsfjell et lite stykke oppi bakken. Stien ut til utsiktspunktet på Hoggsfjell har blitt vesentlig bedre enn den var for noen år siden, så det er tydelig at den brukes en del. Og det er ikke så rart for det er fantastisk utsikt over Drammen derfra.

Jeg fortsatte til nabokollen, hvor fastmerket er plassert. Fin utsikt herfra også, men noe mer skjemmet av vegetasjon.

I følge kartet mitt skulle det ikke gå noen sti her på Hoggsfjell, men i virkeligheten går det en rett så fin sti i retning Hoggskollen. Så jeg fulgte den opp til den kommer innpå den blåmerka stien mellom Hoggskollen og Nerdammen. Det gjør den ganske nære toppen, så det ble en kort tur bort til varden på Hoggskollen.

Fra Hoggskollen fulgte jeg blåmerka sti mot Lokkeråsen, først ned til Smedsetra i et lite skar mellom kollene, dernest opp igjen til turens høyeste punkt, Lokkeråsen (607 moh.).

Fra Lokkeråsen gikk turen ned mot bilen. Blåmerka sti ble fulgt et lite stykke først, før jeg tok av på en annen sti ned Vadalen. Denne stien/veien slynger seg ned lia og ender etter hvert opp ved Bjørkedokk.

Alt-i-alt en veldig fin tur, med en kropp som var overraskende lett og fin.