Hemsedal: Sør for Isbretjerne,Bjørnbakknøse og Skurvefjellet (30.06.2022)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Trøym (630m)
Endpoint Sentrum Hemsedal (605m)
Ascents Miljonøse (1,500m) 30.06.2022 12:07
Sør for Isbretjerne (1,735m) 30.06.2022 12:43
Bjørnbakknøse (1,705m) 30.06.2022 14:50
Skurvefjellet (1,739m) 30.06.2022 15:47

Nok en fantastisk og varm dag. Det var ikke mulig å parkere helt oppe ved stistart en, men fant en lomme litt lenger ned i bygda.

Fulgte den merka stien helt inn i Trøymsbotnen. Mye skog store deler, men helt ok når sola varma veldig godt. Utrolig flott inne i botnen! Var usikker på om jeg skulle plukke med meg Sør for Isbretjerne, men det virka veldig overkommelig da jeg nådde Trøymsbotnen og terrenget videre var superfint. Formen var fortsatt ikke helt på topp, men det gikk veldig greit hele runden tross alt.

En dryg motbakke i laus småur etter Veslebotn i retning Bjørnbakknøse, men ble bedre jo høyere opp jeg kom. Flott utsiktstopp. Videre veldig greit opp til Skurvefjellet. Herfra var det etter hvert veldig fint å følge vest for Synne bekken. Kjempeiddyllisk med fossefall og vakre kulper. Til slutt kom jeg innpå den merka stien nedover og videre tilbake til Trøym. Her hadde Ove og Vinjar hentet bilen, så da var det bare å labbe seg ned til sentrum hvor de ventet på meg ved biblioteket.

Her fant jeg en grei plass å parkere.
Mye som var skiltet privat lengre oppe
Høy vegetasjon etter hvert, men bra sti