Simlehovde & Beltenuten m/Erling - Nore og Uvdal (29.06.2022)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Solheimstulen (992m)
Endpoint Solheimstulen (992m)
Ascents Simlehovde (1,352m) 29.06.2022 16:01
Nordvest for Simlehovde (1,306m) 29.06.2022 16:40
Beltenuten (1,313m) 29.06.2022 17:54
Beltenuten Øst (1,290m) 29.06.2022 18:37
Visits of other PBEs Solheimstulen p-plass (994m) 29.06.2022 13:51

Tilfeldigvis skulle både Erling og jeg på hver vår tur denne dagen. Da vi fant ut det avtalte vi i stedet å møtes underveis og gå en tur sammen. Jeg falt for Erlings plan om å kjøre til Solheimstulen for å gå på noen topper derfra. Så da møttes vi i Kongsberg, og kjørte videre oppover i Numedal i hans bil.

Vi ankom Solheimstulen i et aldeles strålende sommervær. Det var mange biler på parkeringsplassen her, og folk satt ute på benkene ved Solheimstulen. Erling gikk bortom turisthytta for å kjøpe seg noe drikke, men den var visst stengt på grunn av oppussing, og skulle åpne et par dager senere.

Solheimstulen.

Av dagens turmål lå Simlehovde (1352) lengst unna. Mot den kunne vi følge grusvei og kjerrevei til vi var langt inn på snaufjellet, så da følte vi begge at det var naturlig å starte med den. Først da vi var ved østenden av Fiskeløktjønne måtte vi ut i terrenget, men da var vi såpass høyt at det begynte å bli lite kjerr og kratt. Enda mer lettgått ble det jo høyere vi kom mot turens første bestigning.

Simlehovde (1352) var en veldig fin topp, med stor og flott varde. Det var mer vind her på toppen, så vi holdt oss mest på den ene siden av varden. Utsikten var naturlig nok vidstrakt, og mest iøynefallende var nok den kritthvite Hardangerjøkulen langt i nordvest, og Hallingskarvet, som fortsatt hadde en del snøflekker igjen.

En liten rast langs kjerreveien vi fulgte mot Fiskeløktjønne. I bakgrunnen og omtrent midt i bildet er Simlehovde (1352).
Erling ved den flotte toppvarden på Simlehovde (1352).
På toppen av Simlehovde (1352). Bildet tatt østover.

Etter en god pause på Simlehovde (1352) ruslet vi over toppen Nordvest for Simlehovde (1306), og så ned på samme kjerrevei som vi fulgte da vi tidligere var øst for Fiskeløktjønne. Etter hvert tok vi en forgrening av veien mot østenden av Bollatjønne. Derfra nokså strake veien nordover i terrenget mot Beltenuten (1313).

Noe mer kronglete terreng nordvest for Torestjønne enn hva vi til nå hadde vært vant med. Blant annet ble det kryssing av en myr som var i overkant våt, men gode sko sørget for fortsatt tørre føtter.

På Beltenuten (1313) var det ganske puslete toppvarde. Såpass med vind her også at vi satte oss i le bak en bergknaus.

Vandring mot toppen Nordvest for Simlehovde (1306), som var litt bratt siste kneika opp.
Sekken min ligger på toppen Nordvest for Simlehovde (1306). Bak og temmelig midt i bildet skimtes toppvarden på Simlehovde (1352).
Tilbake på kjerreveien vandrer vi nå i retning Beltenuten (1313), som er litt til venstre. Bakerst til høyre er Beltenuten Øst (1290).
Ved trig.punktet på Beltenuten (1313). Utsikt østover.

Vi stakk en tur oppom Beltenuten Øst (1290) også før vi siktet nedover mot lavere lende og til slutt Solheimstulen.

Sekken ligger på toppen av Beltenuten Øst (1290). Bak ses høyeste Beltenuten (1313).

For å unngå vandring i terrenget fra skoggrensen og nedover, tok vi en sving nordover og ned mot Beltetjønne. Målet var å komme til stien som passerer like øst for dette tjernet.

Etter et litt bratt parti på ca 1200 meters høyde, ble det slakere ned mot Beltetjønne, men også en del mer vier og småkratt. Bløtt var det i tillegg ved sørenden av tjernet, og Beltetjønnbekken rant nokså full. Noen sekund så det vanskelig ut å komme over, men vi fant et sted hvor så vidt kom over uten å ta noen voldsomme byks.

Det var her ved Beltetjønne vi så de eneste andre menneskene på hele turen. To unge jenter hadde slått opp telt ved det sørøstre "hjørnet" av tjernet, og nøt kveldssola på en liten strand her. Vi hilste til hverandre, og like etter nådde Erling og jeg den merkede stien, som gjorde returen til Solheimstulen lett og behagelig.

Vi har nettopp nådd den merkede stien, og nærmer oss bjørkeskogen igjen.
Erling langer ut det siste stykket på stien før vi kom inn på grusvei litt før Solheimstulen.