Midtre Tverråtind (29.06.2022)

Ascents Midtre Tverråtinden (2,303m) 29.06.2022 11:43
Visits of other PBEs Svellnosbreagrove klopp/bro (1,375m) 29.06.2022 08:44
Visa helårsbro (1,095m) 29.06.2022 14:53

Yr lovet værskifte, og trangen etter å passere den magiske 2K-grensa var stor. Snille arbeidsgivere = avspasering = fjelltur!

Starta fra Spiters ca. klokka åtte. Kun to foran oss opp mot dagens mål. Nådde de igjen etter hvert - de skulle Svellnosbrean rundt. Godt vi kun har igjen denne ene her ;)

Fulgte stien til Eventyrisen og inn på snø/bre på "flata" etter moreneryggen. Så litt inn på fjell igjen, før vi hadde på sele og tau og gikk ut på breen. Fulgte spora til de som skulle rundt. Litt bratt opp, men snøen var myk (samtidig som den bar) - så det gikk over all forventning. Inn på fjell igjen før den siste bakken opp mot ryggen. Sekretæren på med stegjern og forserte snøbakken midt mot opptaket. Turplanlegger holdt inn mot ryggen, uten stegjern. Hvem som tok det klokeste valget vites ikke, men den ene var i alle fall dypere i snøen enn den andre ;)

Kåla litt ved opptaket, men gikk over all forventning. La igjen seler, tau, isøks og stegjern her - slik at vi lett skulle finne hvor vi skulle ned igjen. Grei skuring til vi kom til hammeren. Litt dårlig research gjorde at vi gikk litt for rett på. Ikke noen stor utfordring, men så på returen at denne lett kunne omgås mot Tverråbreen. Ingen omveg eller.

Litt vind på toppen, men ei god pause - og litt tilfredsstillende å beskue alle toppene rundt og vite at de er besteget. Dokumentasjon på sosiale medier også må vite - kanskje mest for å terge de som er på jobb ;) Retur samme veg, bortsett fra omgåelsen av hammeren.

Nede ved opptaket diskuterte vi litt, og Turplalegger tok en rekogniseringsrunde lenger bortover ryggen. Fant et rappellfeste, og vi vurderte om vi skulle rappellere. Det endte med at Turplanlegger sikret ned opptaket, mens Sekretæren satte noen mellomforankringer. Gikk greit, og hadde nok gått fint uten sikring også. Vi har godt av å trene på taubruk, så ikke bortkasta.

På med stegjern og ned bakken. Nå gikk vi rundt det bare fjellet og på snø/is ned til "flata" før Eventyrisen. Tau over breen da.

Kun returen igjen. Siden stien er så godt brukt, gikk dette som en lek. Vel nede ved Spiters igjen spiste vi siste rest av matpakka, og nøt det fine været. Hadde ikke mye lyst til å reise hjem for å si det slik...

Nok en fantastisk dag i "heimen vår"! Hadde nok ikke trodd at vi skulle bruke riktig så lang tid, men når Pompel og Pilt styrer med tau - da går tida ;)