Raudnipa i Vaksdal/Samnanger (24.11.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Øvre Skulstad (335m)
Endpoint Samme (335m)
Ascents Raudnipa (711m) 24.11.2012 13:30

TÅKETUR TIL RAUDNIPA

På vei til hytten på Mjølfjell kjørte vi til Øvre Skulstad der vi parkerte. Yr hadde lovet sol og skyfri himmel ut på dagen, men nok en gang ble vi lurt. Start fra P-plassen kl 11. Fulgte privat vei opp til demningen, derfra kjerrevei innover langs nordsiden av Skulstadvatnet til veien gikk over til sti oppover langs Holmavasselva. Småbratt siste stykket opp til demningen ved Holmavatnet som er regulert. Kort pause ved en hytte der. Videre på utydelig sti på vestsiden av Holmavatnet og oppover en fjellrygg i sørlig retning. Oppe på 600 m begynte det å bli litt snø både i terrenget og i luften, og sikten ble dårligere med tåke som kom og gikk. Vi kom opp på en liten fjellrygg vest for toppen, og herfra var det bare 170m i luftlinje bort til toppen. Men det viste seg nå at vi måtte ned en skrent som fortonet seg ganske så bratt i tåken. Vi gikk derfor litt sørover og ca. 60 hm ned før vi endelig kunne starte på den siste kneiken opp mot toppen. Nedblåst trigmerke på toppen på GPS 6704580 318192. Surt og kaldt og nesten ingen utsikt. Vi søkte ly bak en stein, spiste og drakk litt før vi bega oss på tilbaketuren langs en litt kortere trasé enkelte steder. Se GPS track. Godt å komme ned igjen i lavlandet, og nesten nede fikk vi til og med et glimt av den solen Yr hadde lovet, men det gikk fort over!

Demningen ved Holmavatnet
Surt, kaldt og tåket på Raudnipa!