Ullensvang: Dagsturhytta Teglbu i Jondal (27.06.2022)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Jondal sentrum (8m)
Endpoint Jondal sentrum (8m)
Visits of other PBEs Teglbu (154m) 27.06.2022 12:14

Parkerte på stor ny grusplass ovenfor fergeleiet på Tørvikbygd og tok fergen uten bil over til Jondal. Gikk elvastien gjennom Jondal til Haugafossen. Mektig foss i dag etter det kraftige regnskyllet dagen før. Derfra var det merket videre mot Teglhaugen der dagsturhytta ligger. Krysset Folgefonnvegen og fulgte den gamle veien over Leitet mot Krossdalen. På østsiden av Teglhaugen er det merket sti til Fjellstøl. Oppe i skaret er det stideling, venstre til Fjellstøl og høyre til Teglhaugen. Opp en liten bakke så dukket dagsturhytte Teglebu opp. Hadde forventet at hytten lå mot vest med utsikt ned mot Jondal, men hytten lå på østsiden av haugen med litt utsikt innover Krossdalen. På vestsiden med fin utsikt ned til Jondal er det turpost med benk. Noen andre turfolk fortalte at de fikk ikke lov å plassere hytten ved utsiktspunktet mot Jondal og den ble derfor havnet der den ligger.

</imageslider>

dagsturhytta Teglbu
beste utsikt fra Teglbu
Jondal fra utsiktspunktet mot vest
Ned igjen tok vi stien som går bratt ned på vestsiden av toppen. Denne stien er sikret med kjettinger flere steder og på Ut sin side er denne traseen merket som kun sommersti. Under bratthenget kom vi inn på vår trasse vi gikk oppover.
på vei ned igjen
sikret sti ved et at bratthengene
beste utsikt var fra bratthenget