I fotsporene til Olav V og Per Borten (24.06.2022)  5

Written by Stigun GSM

Start point Kråkfjellet p-lomme (485m)
Endpoint Samme (485m)
Ascents Kråkfjellet (816m) 24.06.2022 14:10
Punkt nordvest for Rensfjellet (929m) 24.06.2022 16:28
Rensfjellet (941m) 24.06.2022 16:36
Visits of other PBEs Kråkfjellet p-lomme (485m) 24.06.2022 19:08
Spontantur til Valdres; Bente og eldste datter Line skulle til Oslo med overnatting underveis i Valdres, og med gode værprognoser så jeg mitt snitt til å bestige et par "attegløymer" av noen kommunetopper sør i Trøndelag. Avreise fra Valdres før kl 06 i strålende vær, grei kjøring til Lundamo hvor jeg tok av i retning Samsjøen. Drøyt inn til Samsjøen på svingete grusvei, bomvei som tok kredittkort. Jeg var eneste bil på Kråkfjellet p-lomme ved vestbredden av Samsjøen da jeg ankom ca kl 12. Spent på om det ble en gjentagelse av fjorårets kleggmareritt til Storskarven, men kun et par fluer å se da jeg inntok meget nødvendig matpakke etter 6 timers kjøring på p-plassen. Helt strålende vær med en liten bris og ikke altfor varmt, iførte meg shorts og T-skjorte fra starten. Våte myrer; fjellsko gode å ha for å unngå å bli våt allerede i starten. Så dages to turmål greit allerede fra start, fulgte våt og noe gjørmete sti til stidele mot Kråkfjellet og Rensfjellet; hovedstien fortsatte mot sistnevnte; jeg satte kursen stiløst over myrer og rygger slakt oppover i nordlig retning mot Kråkfjellet, på slutten fulgte jeg et langstrakt snøfelt i en forsenkning sør for toppen
Stidele halvannen km fra start Kråkfjellet venstre, Rensfjellet høyre

Omkring halvannen time til toppen, flott utsikt mot Trollheimen hvor jeg kunne peke ut både Snota, Trollhøtta og Svarthøtta, selv om litt disig horisont; og mot Samsjøen.
Kråkfjellet; høyest i Klæbu; fra 1/1-2020 høyest i Trondheim. Rensfjellet i øst er lenger enn det ser ut til..
Utsikt sørøst, med Samsjøen

Etter en liten pause på toppen videre i retning Rensfjellet som var lett synlig i øst. Kupert og kronglete terreng så det ut til, og jeg så ikke alt.. Holdt en litt for direkte kurs som medførte en bratt nedgang i vegetasjonskledd kløft med risiko for å skli, men med forsiktighet gikk det greit uten uhell. Mindre bratt i kløft like til venstre/nord for denne nedgangen, i det hele slakere litt lenger nord i østhellingen av Kråkfjellet, som anbefales fremfor mitt trasevalg
Bratt ned kløft ca midt i bildet

Kryssing ev flere rygger, myrer og snøfelter før jeg var nede på laveste punkt mellom Kråkfjellet og Rensfjellet, holdt til venstre for å omgå et større myrdelta med til dels åpent vann.
Tilbakeblikk mot Kråkfjellet; mye våtmark som har blitt forsert/ omgått

I stigningene opp mot Rensfjellet igjen mye opp og ned, og gjennomgående vått, og det tok sin tid. Over skoggrensen fastere underlag men også her flere langsgående rygger og snøfelter som måtte krysses. Flere reinsflokker som jeg kom ganske nærme innpå.
Re(i)nsfjellet nærmer seg..

Omsider var jeg oppe på Nordvest for Rensfjellet som var markert med en middels stor varde og 200 meter lenger øst den store forseggjorte, meget karakteristiske varden på Rensfjellet 941m. Satt lenge i solen og den avkjølende brisen på toppen med inntak av niste og tørking av våte sokker. Flott utsikt både mot Trollheimen og mot høyere fjell i østlig retning, som Storskarven, Fongen og Sylan.
Nordvest for Rensfjellet; høyest i Melhus
Den karakteristiske varden på Rensfjellet

Utsikt østlig retning

Godt merket sti fra Rensfjellet tilbake i retning parkeringen, men et godt stykke å gå og i lavere partier ganske vått og igjen flere markerte tversgående rygger som måtte krysses. Lite insekter,; kun 2-3 klegg totalt, trolig alfa-klegg som var tidlig ute på rov...
Tilbake til bilen i fint ettermiddagslys og kjøring til Oppdal for overnatting etter sedvanlig "middag" på bensinstasjon... Fin tur med litt trekk for i overkant vått terreng, trolig lettere senere på sommeren etter noen dagers tørke. Bare to kommunetopper (2016) igjen i Trøndelag..