Kveldstur på Skinhovdkulten. (23.06.2022)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Ascents Skinhovdkulten (1,019m) 23.06.2022 19:54

I forkant av denne turen hadde jeg gått en 4 timers runde på Hallandsfjellet, og var litt sliten må jeg innrømme. Men jeg var langt oppe i en seterdal i Numedalen og syntes jeg måtte avlegge den siste for min del ubestegne rødnåla i området en visitt, så jeg la i vei på en kveldstur som pga terrenget ble litt mer langvarig enn jeg hadde trodd. Vinden hadde løyet og mygg og fluer hadde kommet frem, så det ble noen myggstikk til tross for at jeg hadde tatt på meg både langbukse og jakke.
Det var ikke noe fint terreng å gå i mot toppen og jeg fant heller ingen stier. Men utsikten fra toppen var verdt slitet og utsikten vestover i kveldssola var upåklagelig. Det ble en pause på toppen før jeg gikk tilbake nesten samme vei.

Toppvarden på Skinnhovdkulten.
Utsikt vestover mot Imingfjell.
Utsikt mot Hallandsfjell som jeg besøkte tidligere på dagen.
Jeg parkerte rett ved en hytte. Ikke det beste utgangspunktet for denne turen. Tror det er bedre å starte lenger nord.