Storronden fra Spranget (21.06.2022)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Storronden (2,138m) 21.06.2022

Andre turdag ved Døråa våknet jeg til gråvær med en del vind, så det fristet ikke å ta den over 2 mil lange turen til Trolltinden, særlig ikke fordi beina enda var slitne etter gårsdagens flotte, men lange travers. Det ble derfor til at jeg pakket ned teltet og returnerte 1 km til bilen ved Nedre Dørålseter for å kjøre rundt Rondane til Spranget og prøve meg på Storronden. Denne ble satt igjen under fjorårets besøk på Rondeslottet, og ville uansett kreve en separat tur.

Vel framme ved Spranget hadde jeg valget om å ta med meg storsekk og telt innover, eller også å ta inn på Rondvassbu. Men det ble til at jeg bare pakket dagstursekken og syklet inn på medbrakt sykkel de ca. 6 km til første sti tar av i retning Rondeslottet og Storronden. Etter en halvtimes tid på bomvegen ble sykkelen låst og gjemt bak en morenerygg der. Så var det bare å finne «evighetstempoet» og ta beina fatt de snaue 1000 hm til topps langs den T-merkede stien.

Mot Smiubelgen hvor toppene stort sett er klare
Fra samme sted mot høyere Rondeslottet og Storronden, der skodda kom og gikk

Her like etter turstart hadde jeg dagens flotteste fugleobservasjon, nemlig det som høyst sannsynlig var en fjellerke. Det var en relativt stor spurvefugl med lys underside og det jeg mener var mørke tegninger i ansiktet. Synd at jeg ikke hadde kikkert tilgjengelig!

Etter flott vær med solskinn en lang periode hadde skydekket lagt seg over de høyeste toppene, så særlige forhåpninger om sikt på toppen hadde jeg ikke. Det var to-tre andre grupper på veg oppover som jeg etter hvert tok igjen, slik at jeg var første mann oppe etter om lag 2 timers gange. Som jeg hadde sett fra gårsdagens travers var det snø på topplatået, og som ventet var det ingen lette i skydekket; tvert imot drog det seg til med litt duskregn. Etter å ha tatt bilde av den flotte varden og vært bortom alle potensielt høyere steiner, gikk returen samme veg som jeg kom.

Jeg vinner høyde og får flott utsikt mot Smiubelgen med Vesle- og Storesmeden, Steet og Ljosåbelgen dominerende
Mot Vinjeronden og Storronden
Som ventet, dessverre ingen sikt på toppen av Storronden

På veg nedover møtte jeg både noen av de jeg hadde passert og noen nye enkeltpersoner, og jeg kunne trøste de som sleit i den tøffe bratta oppunder 2000 moh at de nærmet seg knekkpunktet i stigningen og dermed topplatået. Var tilbake ved sykkelen etter ytterligere 2 timer inkludert en hustrig matpause, så en ny snau halvtime tilbake til bilen ved Spranget. Fasit ble snaue 5 timer på tur inkludert syklingen og om lag 9 km og 950 hm gange.

Enden på visa ble at jeg kjørte til Leirungsmyrene nedenfor Valdresflya for å forsøke meg på Eggen i Gjendealpene. Etter en natt i teltet der våknet jeg til værmelding med så kraftig vind i høyden at turplanene ble kansellert. I stedet gikk vegen til hjemlige trakter og en lenge planlagt tur i området lansert som Preikestolen nasjonalpark.

Men en slik vår- eller sommernatt på de fuglerike Leirungsmyrene er aldri feil; her var det bl.a. spillende enkeltbekkasin å høre.