Lovisenbergkollen & Bjørneknuten - Kragerø (20.06.2022)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Langtangen parkeringslomme (36m)
Endpoint Langtangen parkeringslomme (36m)
Ascents Lovisenbergkollen (190m) 20.06.2022 19:52
Bjørneknuten (170m) 20.06.2022 20:26
Visits of other PBEs Langtangen parkeringslomme (37m) 20.06.2022 19:14
Lovisenbergkollen turmål (186m) 20.06.2022 19:58

Julie skulle på jentetur til en hytte på en øy utenfor Valle. Da hun og venninnene var sluppet av på brygga "downtown" Valle, kjørte jeg videre mot Kragerø. Planen var å ta en kveldstur på Lovisenbergkollen (190) og Bjørneknuten (170). Jeg ville helst gå et sted med gode stier, og til de toppene skulle det visstnok være det.

På Langtangen parkeringslomme sto det et par biler da jeg ankom. Derfra gikk jeg først forbi Langtangen, og så videre mot Lovisenbergkollen. Og akkurat som jeg hadde lest, var stinettet utrolig bra her. Brede og svært gode stier, som enkelte plasser var strødd med flis. Her var det bare å velge og vrake.

Opp mot Lovisenbergkollen (190) var det brattere og mer steinete sti. Toppunktet her var en tydelig kolle litt inni skogen som lå noen meter vekk fra hovedstien. Men bort til selve toppen gikk det også flere mindre stier og tråkk i lyngen. Det var for øvrig et fint utsiktspunkt med benker litt sør/sørøst for toppunktet.

God sti mot Bjørneknuten (170) også, men siste stykket her var stien noe mindre. Jeg måtte gå i en stor sving på sørsiden av åsen før jeg nådde denne toppen, som hadde sti helt til topps. Bjørneknuten går bratt ned mot sør og vest, og siden stien går ovenfor dette bratte partiet, var det flere gode utsiktspunkt her. Fra selve toppunktet var det lite utsyn.

På returen valgte jeg en rute som gikk sør for Langtangtjenna. Også her flotte stier, innen jeg nådde grusveien.

På meget god sti litt etter at jeg hadde passert stedet Langtangen. Her var det til og med strødd med flis.
Brattere og mer steinete sti oppover mot selve Lovisenbergkollen.
Selve toppunktet på Lovisenbergkollen (190) er på denne tydelige bergknausen i skogen.
På toppen av Lovisenbergkollen (190).
Oppe til høyre ligger sekken min på toppen av Lovisenbergkollen (190). Bak trestammene til venstre kan man skimte en benk som står på utsiktspunktet.
Utsiktspunktet på Lovisenbergkollen.
Fra stien til Bjørneknuten var det flere gode utsiktspunkt. Her mot sørvest. Fjorden til høyre er Ytre og Indre Kalstadkilen.
På toppen av Bjørneknuten (170).
Langtangtjenna med Lovisenbergkollen (190) bakerst midt i bildet. Oppe til høyre er Bjørneknuten (170).