Masfjorden: Ådneburen (20.06.2022)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Meisdalen p - plass (248m)
Endpoint Meisdalen p - plass (248m)
Ascents Ådneburen (797m) 20.06.2022 10:55
Visits of other PBEs Meisdalen p-plass (248m) 20.06.2022 10:55
Turen startet i Meisdalen, bomvei kr. 30.- . Flott stølsvei opp til skaret. Merket sti videre opp lien mot Ådneburen. Oppe på ryggen vardet til toppen. Lett å finne frem uten bruk av kart. Flott utsikt alle veier fra toppen. Ser at PB toppen er flyttet fra varden til en knaus 100m. mot øst. Kart sier at
denne knausen er 1m. høyere. Mitt øyemål sa det motsatte. Er kartet rett?
opp lien fra skaret, ok sti
varden i sikte
varden på Ådneburen
utsikt fra Ådneburen mot Duesund

Ådneburen

Written by knutsverre 21.06.2022 11:15

Fin rapport og flotte bilder, Kjell! Sjekket norgeskart.no med 1 m koter og det stemmer nok at topp-området vel 100 m øst for varden med de to små "øyene" er 1 m høyere enn der varden står. Den lengst øst er noen cm høyere enn den mot vest. Endrer ikke plasseringen av PB-toppen!

Sv: Ådneburen

Written by Kjell51 21.06.2022 15:00

Du har sikkert rett, men hvorfor jeg lurte var at på toppen står en ca. 2m. bred varde som jeg regner med de må fjerne etter skanningen for å få rett høyde og min tanke var at de har fjernet litt for mye av knausen som varden står på. Legger inn et nytt bilde av varden fra motsatt side som viser at varden dekker nesten hele toppknausen