Michielli Strobel til Punta Fiames (20.06.2022)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Characteristic Via ferrata
Ascents Punta Fiames (2,240m) 20.06.2022 12:27
Fikk plutselig melding av to bekjente hallinger som var på ferie i samme område som meg og Marie, og vi ble enige om å ta en tur sammen. Marie tok hviledag, mens jeg traff gutta like nord for Cortina. Via Ferrata-ruta Michielli Strobel (oppkalt etter en legendarisk lokal klatrer) sto på programmet. Vi parkerte ved Hotel Fiames, og fulgte stier sikksakk oppover fjellsiden. Etterhvert gikk stien oppover ei romslig ved det bratte stupet under toppen Punta Fiames. Og snart så vi den første vaieren. Vi klippet oss innpå og klatret oppover. De beste takene var, som vanlig her nede, temmelig polert, men det gikk for det meste greit å klatre på stein og unngå å dra i vaieren. Flere ganger toppet vi ut på ei ny hylle som vi fulgte oppover eller sideveis før et nytt parti med vaier og klatring. En bratt stige var montert ved den bratteste partiet. Via Ferrataen var aldri sælig teknisk krevende, og det var plenty med steder hvor vi kunne ta en god pause uten sikring.

Til slutt gjensto bare et kort stykke med sti før vi sto på den spisse toppen. Her hadde vi full oversikt over Cortina, og spisse fjell på alle kanter. Mektig!

Ingenting å si på utsikten fra toppen!

Returen var overraskende enkel, tross nesten 1000 høydemeter. Stien snirklet seg nedover ei renne hvor underlaget besto av løs småstein, så løs at vi nærmest kunne skli nedover som på snø. Dermed gikk høydemeterne unna i et jafs!

Klar for turen ned den effektive renna!

Turen ble avsluttet med ei kald cola og en croissant under parassollen på hotellet hvor vi starte turen.