Travers av Midt- og Høgronden fra Nedre Dørålseter (20.06.2022)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Høgronden (2,115m) 20.06.2022
Vest for Høgronden (1,900m) 20.06.2022
Midtronden Aust (2,044m) 20.06.2022
Vest for Midtronden Aust (2,035m) 20.06.2022
Midtronden Vest (2,060m) 20.06.2022
Øst for Midtronden Vest (2,057m) 20.06.2022

Søndag kveld ankom jeg Nedre Dørålseter og pakket storsekken for to døgn på tur. Planen var å gå et stykke innover og slå opp teltet, for så å prøve meg på traversen Midtronden-Høgronden den ene dagen og Trolltinden den andre. Værmeldingen for neste dag var optimal, noe den også burde være for å ta den nevnte traversen alene.

Østsiden av Rondane var ikke valgt uten grunn, da jeg visste at det som vanlig hadde vært en snøfattig vinter og vår der. Det var likevel med spenning jeg kjørte innover bomvegen, men desto større lettelse når jeg kunne konstatere at det var relativt lite snø på toppene, unntatt litt «pynt» i nordhellingene. Like over den solide brua over Døråa var det så mange fine teltplasser at jeg like godt slo opp teltet der, om lag 1 km gange fra Dørålsetrene.

Rondane sett fra Atnsjøen der Harald Solberg malte «Vinternatt i Rondane». Vi ser Rondeslottet og Storronden til venstre og Høgronden til høyre
Førsteklasses teltplass ved brua over Døråa, like innenfor Dørålsetrene

At værmeldingen ville slå til, fikk jeg bekreftet under et nattlig ærend; rim på teltduken og blank himmel lovet det aller beste. Allerede kl. 0815 var dagstursekken pakket og jeg i gang. Vi var oppover i samme retning for to år siden, da vi også fikk med oss Digerronden, så første etappe forbi Skranglehaugane og langs Vidjedalsbekken var velkjent. Etter 1200m-koten tok jeg av fra T-stien og holdt retning opp mot Vidjedalsbotn. Planen var nemlig å droppe Digerronden og gå rett opp mot Midtronden Vest via en tydelig rampe/rygg øst for botn.

Ved de karakteristiske Skranglehaugane med Smedhamrane og Vassberget dominerende i bakgrunnen
Høy himmel over dagens travers!

Det var en drøy stigning opp til Vidjedalsbotn, men endelig var jeg oppe på drøye 1500 moh. Her hadde jeg lag med en fjellrypestegg, men ellers var det ingen å se, hverken mennesker eller dyr. Jeg tok meg forresten ikke tid til å besøke det tyske minnesmerket inne ved tjørna i botn etter flystyrten i november 1944. Spent som jeg var på oppgangen tok jeg heller kurs rett mot denne, og som beskrevet av andre var det kun en liten hammer midtveis som såg ut til å kunne by på litt utfordring. Dette holdt stikk, og under de gode forholdene var det kun et meget enkelt opptak, men sikkert ikke kjekt under snødekte eller på annen måte glatte forhold.

Straks i Vidjedalsbotn hvor jeg tenker å følge rampen/ryggen til venstre mot Midtronden
Mot tjørna i botn under Digerronden

Ryggen videre var bare bratt og tung, men ikke vanskelig, og den lille resten av snøskavl på toppen var myk og fin, så isøksa som var medbrakt var helt unødvendig. Vel oppe på den bare toppryggen kl. 1035 åpnet det seg flott utsikt både mot Smiubelgen, Rondeslottet og ikke minst traversen videre. Ikke lenge etter kunne jeg fornøyd innkassere dagens første topp, Midtronden Vest kl. 1100. Det hadde gått svært radig hit, men jeg begynte å få behov for mat. Likevel valgte jeg å gå videre til Midtronden Aust før første skikkelige pause; en etappe som var overraskende krevende pga. relativt grovblokket urd ned fra vesttoppen. Men til austtoppen ankom jeg kl. 1145 etter 3 ½ timers gange fra teltet, som er akseptabelt tempo til å være meg.

Jeg vinner høyde og får flott overblikk over Vidjedalsbotn, ja helt tilbake til Dørålsetrene
Oppe på toppryggen åpner utsikten seg flott mot Smiubelgen. Vesle- og Storesmeden går i ett, fulgt av Trolltinden og Smedhamrane til høyre
Dagens turmål på rekke og rad. Høgronden stikker seg fram mellom de to toppene på Midtronden
Høyeste topp på Midtronden Vest
Fornøyd på Midtronden Vest med Rondeslottet som celebert bakteppe
På sekundærtoppen like østenfor med utsikt mot Digerronden
Fra samme sted mot Midtronden Aust og Høgronden
På sekundærtoppen like vestenfor Midtronden Aust med tilbakeblikk mot Midtronden Vest
Høyeste punkt på Midtronden Aust med Høgronden som blikkfang
Pause på Midtronden Aust med herlig utsikt mot Rondeslottet og Storronden

Nå gjenstod «bare» Høgronden, og merkelig nok virket de ca. 350 hm fra skardet ikke så avskrekkende, i alle fall ikke fra min pauseplass på Midtronden Aust. Og dette holdt faktisk stikk; etter en god pause og rolig nedgang til skardet, gikk det steg for steg til topps i «evighetstempo», og kl. 1330 stod jeg på turens desiderte høydepunkt og ved dagens flotteste varde. Da hadde jeg brukt ca. 1 ¼ time uten stopp mellom toppene. Så fint som det var her oppe, bare måtte jeg ha enda en pause, denne gangen til fluesurr og i bar overkropp; ikke hverdagslig på 2115 moh! Og det var artig å sitte her oppe og se ned på Atnsjøen hvor jeg hadde stått og sett motsatt veg i går kveld, og dessuten mot kjempene i sør; Rondeslottet og Storronden.

Mot Høgronden og tjørna i Midtbotn
Varden på Høgronden, Norges østligste 2000m-topp, med Rondeslottet og Storronden som kledelige kulisser. Endatil Vinjeronden stikker seg såvidt fram
Tilbakeblikk på traversen
Ruta ned; det er langt tilbake til Dørålsetrene!
Mot Storsvulten og Atnsjøen

Her var jeg tilbake på T-stien og kunne følge både veiviser og fotspor i snøen ned nordryggen mot Midtbotn. Skjønt snøen forsvant fort nedover i urda og utgjorde som ventet ingen problemer på denne turen. Etter å ikke ha sett en levende sjel hele dagen møtte jeg 5-6 personer på veg opp mot Høgronden. Akkurat da misunte jeg dem ikke stigningen som ventet dem, som virket ganske nådeløs fra denne kanten.

Vel nede i Midtbotn hadde jeg håpet å finne rennende vann, men bekkefaret var ennå snødekt så jeg måtte videre nordvestover til neste bekk. Her ved 1350m-koten kl. 1530 var det en nydelig teltplass, og det ble tid til en god pause med nedkjøling av beina i bekken. Om returen videre er det ikke stort mer å si enn at den som ventet ble dryg. Men endelig kunne jeg fornøyd dumpe sekken ned ved teltet igjen kl. 1715 etter om lag 19 km, 1500 hm og 9 timer på tur. Resten av kvelden gikk med til restitusjon av slitne bein og inntak av medbrakte kalorier.

Tjørna i Midtbotn under Midtronden Aust
Ingen ting å utsette på den maleriske pauseplassen under Høgronden

Utenom den nevnte fjellrypesteggen i Vidjedalsbotn var det småfugler ved teltplassen som stod for underholdningen. Her i bjørkebeltet var det bl.a. mye gjøk, en del gulerle og trolig sivspurv.