Vardefjell m/Frida & Luna - Flå (19.06.2022)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Vardefjellvegen (948m)
Endpoint Vardefjellvegen (948m)
Ascents Vardefjell Sørøst (1,108m) 19.06.2022 15:11
Vardefjell (1,120m) 19.06.2022 15:40
Visits of other PBEs Gulsviksetervegen (166m) 19.06.2022 13:52

Når Frida spurte om vi kunne ta en topptur denne helgen, var jeg ikke sen med å komme med forslag. Turen over Vardefjell var nettopp tiltenkt en gang noen av barna ville bli med. Den var passe lang, så ut til å ha fin utsikt, og det var sti mesteparten av veien. Dessuten ville Frida helst på snaufjellet, og da passet det jo fint at mye av denne rundturen var over tregrensa.

Vi tok med oss hunden vår Luna og kjørte fra Lier i ganske fint vær. Etter to timer i bil parkerte vi på en bred og flat veiskulder langs Vardefjellvegen, ved tjernet på 944 moh. I svingen her startet stien vi skulle følge opp til Vardefjell Sørøst (1108), og deretter videre til selve Vardefjell (1120). Stien vi valgte hadde ikke den strakeste kursen mot den første toppen, men gikk i flere retninger underveis. Litt skog i begynnelsen, men etter en liten stund var vi over tregrensa.

Utsikten er virkelig flott når man har kommet opp på snaufjellet her. Man ser godt ned mot blant annet Gulsvik og innsjøen Krøderen, i tillegg til mye annet i flere retninger. Utrolig fint å vandre over Vardefjell Sørøst (1108) og bortover ryggen mot Vardefjell (1120). Sistnevnte topp var en utmerket liten tind, med nydelig utsikt. Dessverre var det langt mer skyet i dette området enn hjemme i Lier, og noen regnbyger begynte å nærme seg østfra. Så oppholdet på Vardefjell (1120) ble kort før vi fortsatte videre, først noen meter mot vest og så sørover.

Det er stor byggeaktivitet i det noe flatere området sør for Vardefjell. Mange nye hytter under oppføring, og nylig anlagte veier som ikke er kommet på kartene ennå. På ca 1000 meters høyde forlot vi stien og gikk i lyngen drøyt 50 meter for å komme bort til en temmelig ny vei som ikke var å se på kartet. Denne veien fulgte vi slakt nedover til vi kom inn på den delen av Vardefjellvegen som finnes på kartene nå.

På slutten av turen mens vi vandret på grusveier hadde det begynt å småregne, men det ble aldri så mye at vi ble våte. Alt i alt var dette en meget barnevennlig og fin rundtur med nydelig utsikt store deler av tiden.

Parkering langs Vardefjellvegen. Litt lengre bak og ca midt i bildet står Frida klar der stien starter.
Like etter turstart, ved tjernet på 944 moh. Bakerst og midt i bildet stikker Vardefjell (1120) opp.
Over denne lille myra var det lagt ut klopper.
Vi er straks over tregrensa og begynner å få utsikt mot de lavere åsene i øst. Bak til høyre er Hestgjuvnatten (1068).
Nydelig utsikt ned mot bl.a. Gulsvik og vannet Krøderen fra stien. Her litt før vi begynte på siste bakken opp mot trig.punktet på 1093 moh.
Oppå ryggen med kurs mot Vardefjell Sørøst (1108), som ses i bakgrunnen.
På toppen av Vardefjell Sørøst (1108). Bak og nokså midt i bildet er Vardefjell (1120).
På Vardefjell Sørøst (1108). Utsikt mot nordøst. Regnbygene i bakgrunnen nådde litt senere våre områder.
På vandring mot Vardefjell (1120).
Luna måtte jo selvsagt ta på toppvarden på Vardefjell (1120) hun også, som den toppbestigeren hun er.
På toppen av Vardefjell (1120). Norefjell i bakgrunnen, med Høgevarde (1459) til venstre i bildet.
Skiltet avslører hvor Luna og jeg sitter her. I bakgrunnen er Norefjell.