Piz da Lech (19.06.2022)

Ascents Piz da Lech (2,911m) 19.06.2022 13:27
Visits of other PBEs Boe Vallon end station (2,520m) 19.06.2022 11:15
Piz da Lech -hammer (2,620m) 19.06.2022 14:20

Ny dag med sol og sommerferie i Dolomittene. Etter en titt i guideboka, bestemte vi oss for toppen Piz de Lech i nabolandsbyen, hvor det skulle gå en morsom Via Ferrata-rute.

Dagens tur var av det bedagelige slaget, med heistransport nesten helt til topps. Fra Corvana tok vi gondol, deretter stolheis opp til 2500 meters høyde. De foregående turene hadde startet fra bilen, så moro (men ikke gratis) å sveve oppover fjellsiden på anmarsjen. En kort spasertur fra toppstasjonen på stolheisen bort til starten av ruten.

Dagens topp sett fra den øverste heisstasjonen. Via Ferrata-ruta begynner øverst i steinura til venstre i bildet og går opp mot toppen til venstre (selve topppunktet er ikke synlig). Returen følger horisonten mot høyre.
Ruta var grad 3 (medium vanskelig) og bød på forholdsvis grei klatring oppover. Jeg forsøkte som vanlig å unngå å røre vaieren, og fjellet serverte gode tak hele veien, om enn noe polerte. Mot slutten av ruta måtte vi opp to bratte stiger, så her røk målet mitt om en naturlig bestigning.

Toppen bød på den beste utsikten så langt på turen. En massiv canyon på ene siden og grønne daler langt der nede på motsatt side. Fjella i alpene er virkelig store!

Spektakulær utsikt!

Grei skuring til fots ned igjen, men en bratt stige mot slutten gjorde at slyngene kom til nytte en siste gang (ikke strengt nødvendig) før heisturen ned igjen. Før vi gikk på gondolen, unnet vi oss et pizzastykke og ei kald cola på restauranten ved toppstasjonen. Nydelig mat, kan anbefales.