Øst for Ringsrudåsen 120/404 (15.06.2022)

Written by TRefsnes (Trine) GSM

Ascents Øst for Ringsrudåsen (837m) 15.06.2022 12:10
Visits of other PBEs Finndalen P-plass (680m) 15.06.2022 11:08

På vei ned fra gårsdagens tur til Djuptjernkampen, begynte det å lyse i en varsle lampe for bremsene. Kjørte pent ned til Gausdal, og krysset fingrene for at noen på verkstedet i Gausdal kunne hjelpe meg med dette onsdag. Det kunne de ikke så da bestemte jeg meg for å kjøre nordover og hjem, mens bremsene enda virket. Men først skulle jeg ta med meg Øst for Ringsrudåsen på veien.

Jeg var ikke helt med, kjørte og tok meg ikke tid til å sjekke ordentlig med ruter, og misset en melding fra JohnTiger (John Bårdset) med en adresse. Så jeg havnet på helt feil plass, for mens jeg kjørte så jeg på kartet og så at det gikk vei langt inn ved Finnsjøen. Veeeeeel, det gjør det, men det er bom og hengelås.

Ned igjen, samtale med John, og kom meg endelig til rett plass, Finndalen P - plass.
Masse sau, og det trenger ikke bare å være enkelt med hund. Nysgjerrige sauer og nysgjerrig hund.
Vel, siden jeg ikke hadde sjekke mange rapporter, skjønte jeg ikke helt hvor jeg skulle. Gikk innover langs elva, så det skulle gå en sti opp til venstre på kartet. Det gjør det altså ikke. Gikk tilbake, litt opp veien mot sætra, men snudde for det kunne jo ikke bli riktig....innover langs elva igjen, men fant fortsatt ikke stien. Brukte altfor mye tid på dette og tenkte at jeg driter i denne toppen akkurat nå.
Ringte til mentor John, som sendte meg rapporten med spor fra turen til knutsverre (Knut S. Andersen), og da serru, ble det fart på sakene.
Eller...det er så gjengrodd at fort gikk det ikke. Tror ikke det er så mye folk som går her på sommerstid, mest sau og vilt. Tråkk og stier overalt, som plutselig slutter. Fluer og mygg, og jeg har litt fobi mot alle småkryp som sikkert er i trærne jeg må brøyte meg gjennom.
Med hund i bånd ble det ikke en magisk tur gjennom trær, over røtter og med sauer på slet.
Appen hadde begynt å virke igjen etter omstart av tlf, og det pep ved den store steinen.

Vel nede hadde bikkja tråkka i flere klyser med sauemøkk, og fikk seg et bad i elva og litt drikke før Skoda med dårlige bremser og eier satte snuten hjem til regnvær dessverre noen dager før jeg skulle.

Ikke en topp jeg kommer tilbake til, og om jeg må får det bli på ski.

Noen nedturer

Written by otto 16.06.2022 22:17

Ikke alle kommunetoppene er like spennende. Hunden din var sikkert storfornøyd. Flott samlelste og godt kjent blir du fra nord til sør. God sommer

Knut Sverre

Written by JohnTiger 16.06.2022 11:23

Knut Sverre sine turrapporter kan man alltid stole på :)

Sv: Knut Sverre

Written by knutsverre 16.06.2022 17:32

Takk for hyggelig omtale! Kjekt at rapportene mine er til nytte!