Spåtind 118/404 (14.06.2022)

Written by TRefsnes (Trine) GSM

Ascents Spåtind (1,414m) 14.06.2022 13:31
Visits of other PBEs Spåtind Feplassen parkeringslomme (1,015m) 14.06.2022 11:43

Dag 2 av min lille ferie.

Kjørte fra Skogli camping i Sollia i rett tid. Over Venabygdsfjellet og deretter til Feplassen parkeringslomme.

Været fint, litt kaldt så vurderte lange ben på buksa, men glad for at jeg droppet det. Reneste autostrada av en sti, og vakkert område. Var litt spent på bikkje og den lille bratta ned på retur, men det gikk veldig fint. På toppen møtte jeg et engelsk par som var på besøk på en hytte nedi dalen, og pratet litt med de mens vi hadde pause.

Så, HEADS UP TIL ALLE HUNDEEIERE I FJELLET:

På retur tuslet jeg og Flaks rolig, Flaks i bånd festet i magebeltet mitt. Sto tydelig flere plasser da jeg kjørte at her skulle hunder være i bånd, og det respekterer jeg veldig.
Men altså, ved en liten bakketopp ser jeg en hund stå. En diger rottweiler, uten bånd og jeg ser ikke eierne. Jeg roper løs hund, og dermed kommer den andre bikkja, Jeg går rett i bakken, får ikke til å løse ut min hund fra båndet, og tenker at her vil jeg ikke komme mellom, for jeg hører av lyden at dette er ikke lek, det er alvor. Jeg registerer at eierne kommer, og hun må faktisk ligge på rottweileren for å holde ham fast.
Fly forbanna ser jeg at hunden min ikke blør, eieren som ligger på hunden sier unnskyld, unnskyld. Jeg må bare gå før jeg blir ufin, og sier at jeg tar med meg min hund så hun kan få satt på bånd på bikkja si.
Over kanten sjekker jeg Flaks nærmere, og han ser uskadet ut og oppfører seg også slik. Matmor blør fra sår i hånden og har i skrivende stund et blåmerke på arma.

HOLD HUNDEN DIN I BÅND!Og om du ikke gjør det, må du ihvertfall vite at den ikke farer på andre hunder, og at du klarer å kalle den inn.
I dette tilfellet, ha båndet på uansett, det er mye sau i området.

Resten av turen gikk fint i nydelig vær og lettgått terreng, og hit kommer jeg gjerne tilbake :)