Landåsfjellet fra Sædalen (16.11.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Landåsfjellet trigpunkt (427m) 16.11.2012 15:00
Visits of other PBEs Helgeseter p-plass (233m) 16.11.2012 14:25
Baunehytten (390m) 16.11.2012 15:10

GRÅTT OG VÅTT PÅ LANDÅSFJELLET

Trøstesløst novembervær i Bergen. Misunner dere på Østlandet og i Valdres som opplever godvær og til og med vinter innimellom! Astrid og jeg kjørte til Helgeseter der det var greit å parkere ved starten av en fin skogsvei som fører opp i lysløypetraséen som går fra Sædalen til Ulriken. Start kl. 1425. Etter ca. 10 min gikk det av en dårligere sidevei mot høyre. Vi valgte å følge denne, men det var ikke noe lurt valg. Veien stoppet opp ganske fort, og vi fant ingen egentlig sti videre. Men toppen lå bare noen hundre meter unna, så vi fortsatte gjennom vått og uryddig terreng til vi kom inn på en ordentlig sti litt lenger øst like før toppen. Oppe der kl 15. Ingen utsikt, bare grått og vått overalt. Betong "Bergensvarde" og BT trim-merke på toppen. GPS 6696744 300917. Fortsatte nordover på god sti langs østsiden av Nubbevatnet til Baunehytten ved nordenden av vannet. GPS 6697141 300848. Baunehytten har/har hatt seks andre navn opp gjennom tidene i følge "bergensernes Fjellverden Bind II side 228, bl.a. Fjelly, Doktorhytten, Negerkoien og Pianokassen! Den første hytten ble bygget her i 1911. Den brant ned i 1936, men ble bygget opp igjen samme sted, og overlatt til Sportsklubben Baune i 1970-årene. Fra Baunehytten gikk vi litt vestover til vi var tilbake på lysløypen som vi fulgte tilbake til bilen. I ettertid så vi at det hadde vært adskillig enklere å følge lysløypen videre nordover til rett vest for toppen der det gikk av en sti.