Øyangsvatnet "rundt" (11.06.2022)

Dyrstien (254m) 11.06.2022
Hoøya (250m) 11.06.2022
Visits of other PBEs Øyangen skistadion (135m) 11.06.2022

I likhet med flere har jeg grublet lenge på hvordan jeg skulle legge opp denne turen. Jeg har ikke båt, så jeg endte opp med å gå hele runden. Parkerte på skistadion ved Øyangen og fikk drøyt 5 km med vei til jeg tok av mot Hoøya. På denne etappen anbefales sykkel. Mot Hoøya fant jeg diverse stier og dyretråkk, så det ble en grei bestigning. Videre til Dyrstien ble det fin trase mellom litle Raudlitjønna og Stjørna. Videre nesten til Remmavatnet og opp det som har gitt toppen navnet Dyrstien. Kanskje den mest opptråkka hjortestien jeg noen gang har gått/klevet. Klarte ikke fra studering av kart å se att det var så bratt og uryddig.Hjortesien går fra Remmavatnet og nesten over toppen og ned til Frostaeidet. Traff en grunneier som sa att det er brukbar sti på ryggen av Dyrstien. Traff han selfølgelig etter å ha krysset toppen 2 ganger. Flere har prøvd å runde Dyrstien mot Remmavatnet uten å lykkes, og det kan jeg forstå. Videre til Bjorliheia fikk jeg en grei rundtur før bestigning av Dyrstien for andre gang. Returen gikk langs veien rundt Øyangsvatnet. Ble ikke GPS sporing på returen langs vei.
Fin men utfordrende tur i tungt terreng.

Fra Hoøya mot Øyangskammen.
Hoøya
Spesiell Steinbauta rett før Remmavatnet. Åsen bak er ryggen bort til Dyrstien.
Toppen av Dyrstien. Bergsvarden til venstre.
Fra Dyrstien. Bjorliheia til høyre på andre siden av Bjugn. Hestgrovheia bakerst.
Fra Bjorliheia mot Hestgrovheia. Øvrevatnet. Veien i Solemsdalen skimtes i lia bak.
Fra toppen av Bjorliheia mot Langvatnet og Rognlitjønna. Dalen ender opp innerst i Åstfjorden. Kan skimte gården Åstan ytterst i dalen.