Åsnes vest (06.06.2022)

Ascents Fagervassberget (538m) 06.06.2022
Kirkemofjellet (548m) 06.06.2022
Langåsen (462m) 06.06.2022

På tide med sykkelbasert topptur i Odal-/Solørmassivet. Det er 25 år siden sist jeg var i skauen innafor Hof-Åsa, og jeg var spent på om jeg gjenoppdaga det gamle skistedet Hofferbua, som jeg ikke har funnet på noe kart. Løypenettet er heller ikke på skisporet.no, så skibaserte tindeturer har vært vanskelige å planlegge.
Parkering ved ei elv, sykling noen få kilometer på skogsveg nordover. Forbremsen skreik i ett sett - tydelig at det er små marginer med hydraulikk og av/påmontering.
Så var det løpetid. Stien på kartet er spist av et gigantisk høgstslepmareritt som ser ut til å beslaglegge like mye skogsareal som det som har vært høgd og drevet fram på den. Men etter noen hundre meter er en på slepet som er merka som sti på kartet. Via ei lang, stigende stripeflate og et lite venstreavvik til topps. Ikke spesielt mye å melde her.

Langåsen

Mange steder hvor det ville vært lett å miste stien/slepet, så jeg var glad jeg hadde mapant-utskrift.
Retur på skrikende sykkel, skifte til sykkelsko og tråkking på Solør-Odalske hovedskogsveg. Deretter til venstre mot Kirkemofjellet. Dette tok jeg på et kvarters gange i omtrentlig østlig luftlinje fra vegen.

Kirkemoberget

Litt formling for å finne sykkelens gode gjemmested etter retur, så kort veg til innsteget for Fagervassberget, inntil nylig ikke-PB-registrert. Traktorslep til å begynne med, så over høgstflate og myr til toppartiet. Luftig skau på toppen, men utsikten kom først ved retur til den østlige flata.
Fagervassberget
Fagervassberget, mot øst
Kirkemofjellet fra Fagervassberget

Så var det på tide å utforske vegnettet mot Odalen, gjenoppdage skistedet Hofferbua og bli positivt overraska over at vegnettet over til Knapper i Nord-VindmølleOdal var en snarveg.