Snøtindtraversen (06.06.2022)  6

Lille Stortussen (1,002m) 05.06.2022
Stortussen øst (1,014m) 05.06.2022
Tussdørtoppen (915m) 05.06.2022

Starta innover Ugelstadmyra i lyng, myr og kratt. Opp bratt og småglatt gress/sva-terreng til ca 600moh og så steinur de siste 250 høydemeterne til vi sto på dagens første topp, Nordtussen. Nå var den kjipe delen av turen unnagjort og vi kunne se frem til spennende ryggvandring i et fantastiske landskap.

Bratt og småglatt vegetasjonsterreng på vei opp til Nordtussen

En smal sti indikerte hvor enkleste trasé gikk bortover ryggen. Ved et par anledninger var vi uoppmerksomme på at stien tok av ned i vestsida, og vi endte dermed opp med å klatre ned et par eksponerte passasjer.

Tilbakeblikk mot Nordtussen

Mellom Tussdørtoppen og Lille Stortussen holdt vi oss nede i vestsida for ryggen der det så ut som det gikk et tråkk. Selve ryggen så meget rotete og seriøst ut langs hele denne passasjen, så det ga mening å passere nede i siden.

Siste partiet opp til Stortussen opplevdes temmelig eksponert. Aldri vanskelig, men seriøst terreng der man skal trå varsomt og dobbeltsjekke alt en tar i mtp. løst fjell. Vel oppe på Stortussen var det bare å nyte enklere terreng med oversiktelig sti over til Snøtinden.

På toppen av klyvepartiet opp mot Stortussen med Lille Stortussen i bakgrunnen
På toppen av Stortussen med utsikt over Eide og storhavet ved Hustadvika
Toppen av Snøtinden

Ble værende på toppen en liten stund i finværet før vi startet på turen ned. Et par solide snøfelt tok oss drøye hundre høydemeter nedover fjellsiden, noe som er en bonus med turer tidlig på sesongen. Fulgte stien over Gongrøra før vi småløp ned til bilen.

En nydelig rundtur som kan anbefales for de litt mer eventyrlystne.