Under åpen himmel på Borgsjåbrotet (03.06.2022)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point P-plass FV 2814 (1,172m)
Ascents Borgsjåbrotet (1,484m) 03.06.2022
Visits of other PBEs Flyvrak ved Borgsjåbrotet (1,390m) 03.06.2022

Etter å ha pakket bilen for pinsen, kjørte jeg østover direkte etter jobb. Fredagsrushet var godt i gang da jeg omsider kom meg ut på veien. Slår aldri feil at det hoper seg opp med gjøremål på jobb på slutten av uken, så jeg kommer meg aldri avgårde når jeg skal. Litt kjedelig når jeg i tillegg har sommertid og kan dra kl 15.00. Lettere sagt enn gjort av og til. Jeg havnet i hvert fall midt i suppen av rushet og kom meg ikke inn i Arnanipatunnelen før kl 17.30.

Skumring på vei opp mot toppen

Podcasten "I det lange løp" med Olaf Tufte som gjest, var et bra tidsfordriv i bilen. En stor idrettsmann med kloke tips, verdier og holdninger. Stoppet kun på Hardangervidda for å ta et stemningsbilde ved Halne. Ellers kjørte jeg straka vegen til Imingfjell uten noe annet enn dopauser.

Middagen straks klar

I en stor p-lomme ved FV 2814, like nord for Småro Høgfjellstove, parkerte jeg og pakket sekken i en fei. Klokken var allerede 22.40, og det hastet med å nå solnedgangen fra Borgsjåbrotet. Planen var å overnatte under åpen himmel her oppe. Kl 23.00 var jeg klar til å sette i marsj.

Litt av et soverom!

Fulgte stien rundt nordsiden av Borgsjå. Stien var noe vanskelig å få øye på enkelte plasser. Solnedgangen kunne jeg glemme. Det var nå blitt skumring, så målet ble nå å ankomme toppen før det ble såpass mørkt at en ikke ser noe av utsikten. Det jeg i forkant hadde sett for meg skulle være en rolig vandretur opp til toppen med timer alene under solnedgangen, endte opp med å bli et stress uten like.

Satte opp teltet i tilfelle vind. Ble kun brukt til le for matlaging

Flyvraket ved Store Nordmannsslepa gikk jeg rett forbi. Måtte heller ta bilder og studere dette nærmere dagen etter. Ankom toppen av Borgsjåbrotet 1 time etter start. Altså rundt midnatt. Det blåste noe kjølig vind her oppe, så jeg satt opp teltet i tilfelle det skulle blåse opp. Uansett greit å ha le når man tilbereder maten på primusen.

Etter en Real og en øl, fant jeg meg en perfekt plass å legge ut liggeunderlag og sovepose. lenge siden jeg lå under åpen himmel sist nå. Utsikten fra denne toppen er helt rå. Til tross for at det ikke ble solnedgang, så jeg lyset fra solen i horisonten, og helt mørkt ble det aldri. Gaustadtoppen og Hardangervidda ser man meget klart herfra. Ellers var det herlig å se skyene på himmelen komme og gå.

Våknet rundt kl 05.00. Da jeg tittet opp, var jeg tildekket av rim. Sovnet igjen like etter, og senere på morgenen hadde solen tørket opp alt. Store kontraster. Fra minusgrader til stekende sol. Stod opp rundt 08.30, spiste en Real og drakk en solid kopp kaffe. Deretter var det bare å pakke sammen alt utstyr og hive sekken på ryggen. Skulle møte Øyvind på Blefjell Camping kl 11, og hadde ikke mer enn tiden og veien.

Ned igjen fulgte jeg samme sti som dagen i forveien, men valgte å heller gå på sørsiden av Borgsjå. Denne stien er bedre og anbefales å bruke tur/retur. Kom ut på fylkesveien litt sør for der jeg stod parkert. Lempet tingene i bilen og satte kursen mot Blefjell.

Flyvraket ved Store Nordmannsslepa

På vei ned fra Borgsjåbrotet stoppet jeg ved Flyvraket ved Store Nordmannsslepa. Helt utrolig at disse delene er fra 1950-tallet. Må ha vært en grusom opplevelse for piloten å vite at han snart mest sannsynlig kom til å dø her oppe på fjellet idet han mistet kontrollen over flyet. Tanker som dette går stadig gjennom hodet på meg når jeg befinner meg på slike ulykkessteder. Selv om delene til flyet både er bøyd og knust, har de holdt seg godt gjennom alle disse årene tross det værharde klimaet i denne høyden. Ikke mye rust å spore.