Øytopper dag 3 (06.06.2022)

Written by Hawkeye (Finn Olav Ulvund) GSM

Ascents Innerbergsalen (907m) 06.06.2022
Kvernberget (205m) 06.06.2022
Vettafjellet (372m) 06.06.2022

Innerbergsalen:
Jeg har i forbindelse med kommunetopp prosjektet besteget denne toppen tidligere, men ettersom MetteH ikke hadde, joinet jeg henne på denne turen. Vitende om at mitt søskenbarn Webjørnsen også manglet denne toppen, tok jeg på forhånd kontakt med han, med en forespørsel om han ville være med. Vipps så var vi tre stk som skulle opp hit i dag.

Kjørte til Innerberg, hvor det er en egnet parkeringslomme for noe biler. Mens vi parkerte passerte en lokal kar som var ute å luftet hunden sin, og tipset oss om at vi kunne kjøre lengre inn, og parkere like ved stistart. Husket fra tidligere at denne veien hadde ganske så laber standard, men han sa den hadde blitt utbedret i fjor. Takket for tipset og kjørte videre innover. Etter få meter innså jeg at luftfjæringen måtte heves til det maksimale. Vi hadde bil bak, så rullet innover i et svært beskjedent tempo. Rakk parkere, og komme meg ut av bilen før gubben med bikkja kom tuslende forbi....

Få meter fra parkeringen starter stien som fører hele veien opp til Innerbergsalen. Den er merket med skilt fra pukkveien. Vi tuslet rolig oppover, og tok en liten pause ved tregrensa ca 380 moh. Her begynner utsikten for alvor, og i dag var den bra! Så bar det videre opp en lang uavbrutt bakke, som ikke slutter før vi var på toppen.
Nydelig utsikt her i dag - vesentlig bedre enn sist gang jeg var her, så det var verdt en tur nr 2 hit.
3t 21 min
5,11 km
Kvernberget:
Etter en 300 grams på Esso i Kristiansund, kjørte vi til byens Toyota forhandler, og parkerte her. Fulgte steinlagte trapper som går nesten til topps. Rå utsikt til å være så vidt over 200 moh!

Vettafjellet: svingte av E39 ved Boksaspa, kjørte under brua, opp en bakke, og andre til høyre. Parkeringsplass og skilt til Vettafjellet. Fulgte traktorvei som tar en opp til ca 300 moh. Videre til toppen gjennom et myrbad. Ålreit utsikt fra toppen.
1t 16 min
4,55 km

Eneste på parkeringen denne ettermiddagen.