Jomfruslettfjellet i vind og sol (12.11.2012)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Characteristic Ski trip
Ascents Bjørnehalli (1,154m) 12.11.2012
Ryggetrøfjellet (1,103m) 12.11.2012
Ganske snart kom dagens mål til syne. Selve toppen skjuler seg noe til venstre bak i bildet her.

Parkerte i en slak sving i østenden av Hafsenn, og håpet at trafikken denne solfylte mandagen kom til å være liten. På med skifellene, og inn i skyggen av Ryggetrøfjellet. Heldigvis var forholdene gode i dag; litt snø oppå rimelig fast skare. Mildværet de siste dagene har skapt fine forhold her.

Spåtind dominerer selvsagt i dette området.

Litt småkrongling opp i bjørkeskogen, men så kom jeg inn i sola og fikk utsikt, og bare nøt turen videre. Labbet likesågodt med fellene hele tiden opp til høyeste punkt på Jomfruslettfjellet; Bjørnehalli. Vinden økte på noe voldsomt de siste 20 minuttene, så jeg var glad jeg hadde den i ryggen, og for at jeg hadde alpinbriller, balaklava og vindjakke i sekken.

Fin utsikt mot Spåtind i godværet, men vinden gjorde oppholdet på toppen kort. Noenlunde samme vei tilbake, men stakk oppom Ryggetrøfjellet for moro skyld, og for å forlenge turen litt.

Man kjenner ikke vinden i fjeset på dette bildet, men kan nyte fargespillet i novemberlys.