Prekstolen (06.06.2022)  4

Ascents Prekstolen (442m) 06.06.2022 14:55
Rådberget (417m) 06.06.2022 15:32
Løssihatten (422m) 06.06.2022 15:54
Dette ble dagens trippel med 3 "nye" topper for undertegnede. Fine parkerings muligheter ved Dalsaunet. Her er det merket parkering for tur opp til Prekstolen som er på årets Trimpoeng turer i Indre Fosen. Etter å ha fulgt gårdsvei og skogsvei er det sti et stykke før man går over i terrenget med merking. Det var litt mangelfull (for langt imellom) merkene noe som også ble bemerket av flere turgåere jeg møtte. Vel oppe på Prekestolen var utsikten upåklagelig så her ble det en god rast med litt påfyll av energi. Turen fortsatte til de to nærliggende toppene når jeg først var i området. Til returen ned fra Løssihatten hadde jeg tenkt å "utforske" Styggdalen for å se om den hadde fått det riktige navnet. Å, joda det kan man trygt si. Den var ganske krevende for å si det mildt. En mosegrodd steinrøis med mye rotvelt så dette er en dal som IKKE anbefales for noen. Her går man bare en gang i livet:) Til og med musvåken gav beskjed om at her hadde jeg ikke noe å gjøre. Dog skal sies at enkelte partier hadde sin sjarm da man ikke så ofte ferdes i slikt terreng og får se litt spesiell natur. Kom etter hvert inn på overgrodd gammel skogsvei som gikk over i myr og sti helt til jeg "møtte" ruta jeg hadde på opptur. Det ble en helt ok tur i flott turvær og fin temp. + 15C.