Høyanger: Bordlia og Kvanngrødet (06.06.2022)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Bjordal parkering (215m)
Endpoint Bjordal parkering (215m)
Ascents Bordlia (883m) 06.06.2022 11:03
Kvanngrødet (945m) 06.06.2022 13:28
Visits of other PBEs Bjordal parkering (218m) 06.06.2022 11:03

En strålende flott sommerlig dag med flotte temperaturer. Jeg gikk alene oppover fra parkeringsplassen. Veien videre er meget bratt, og den er forbeholdt grunneiere og kraftselskap. Det var flere biler som hadde kjørt opp mot vatnet, men det klarer man vel kun med en god firhjulsdrevet bil.

Ganske lett å finne en god vei fra vatnet og opp mot Bordlia. Ned i skaret etterpå også enkelt. Ryggen opp til Kvanngrødet er nokså bratt, og det lå ennå noen snøfelt i noen av de bratteste partiene. Jeg klarte å finne noen dyretråkk oppover de bratte partiene, og det gikk veldig bra. Glad jeg ikke kom ned denne veien. Flott utsikt fra toppen!

Det gikk også veldig greit ned mot vatnet igjen. Der traff jeg Ove og Vinjar. Ove tok sin tur over toppene, mens Vinjar og jeg koste oss en lang stund til ved vatnet. Etterpå var det å rusle nedover den bratte støylsvegen ned til bilen. Det ble en flott avslutningsdag for pinsehelga 2022 :-)

fin og åpen skog fra Systølsvatnet og oppover
Fra Bordlia mot Systølsvatnet og Kvanngrødet
en bratt oppgang opp ryggen mot Kvanngrødet