Kaldanuten (05.06.2022)

Written by sakkasa (Sander Heggen)

Ascents Kaldanuten (954m) 05.06.2022

Etter en overnatting i telt i Kragaheia tok jeg en dagstur til Kaldanuten, et mål jeg har lenge tenkt på. Opprinnelig var planen å følge stien til Sellandsnuten, og finne enklest mulig vei derfra via fjellryggen. Men da jeg så med egne øyne mot den vestre sida av nuten så den nesten like greit ut. Jeg gjorde et forsøk og gikk rolig opp med lett sekk. Etappen gikk greit, det var naturlige sikk-sakk mønstre å følge oppover gjennom lyng. De elvene som renner ned er også gode referanser for når en skal gå ned igjen samme vei.

Sikten mot nuten fra leirområdet.
Utsikten mot Yrkjefjorden under oppstigninga.

Etter den store oppstigninga kom jeg meg opp på høyden med den vide fjellryggen. Det var et lite stykke til selve nuten, men greiere å gå. Det var en god del snøflekker igjen her oppe.

Det var meget stille her oppe, veldig spesielt da jeg regnet med mer vind på høyfjellet. Av fugleliv kunne jeg oppdage blant annet ryper og orrfugler. Pausen var lang og god.

På veien ned gikk jeg stort sett samme vei jeg kom fra. Brukte elvene som pekepinner på hvor jeg var på vei opp. Men her kan en også gå langs fjellryggene enten mot Sellandsnuten, eller rundt Istjørna til Trollabotn-nuten.
Aldeles flott tur på en slik dag!