Navardalsnebba og Tåga (05.06.2022)  5

Visits of other PBEs Skrøu (355m) 05.06.2022 10:08
Nedgang frå Tåga sør-egga, ur (1,620m) 05.06.2022 14:02
Klyvepunkt Tåga sørryggen 05.06.2022 14:13

Sommerskitur ifm. hyttehelg i Storlidalen med Kjersti og Mia med familier.

Skibæring på tørr og fin sti opp til ca 800. moh. Deretter skiføre. Jeg valgte å holde litt ekstra høyde før stien svinger nordover langs Bjørnhjellbekken da det var bart der stien gikk. Da jeg skulle skrå meg ned mot stien igjen viste det seg at jeg hadde kommet på oversida av et lengre klippebånd, og jeg måtte derfor gå litt tilbake igjen og ta mer høyde for å komme klar av klippebåndet og ned i dalen igjen mot vann 1061. Med unntak for et litt brattere parti forbi fossen som går ned fra tjernet på ca 1230 moh, var det fint skiterreng videre til den siste bratta opp mot Navardalsnebba. Føret her oppe var derimot nokså tungt da det tydeligvis hadde kommet 15-20 cm nysnø dagen i forveien som nå var klissvåt og seig å tråkke spor i.

Ruta inn dalen sett fra vest for Smørklimpen. Såtbakkollen tv.
Fossen ned fra tjernet på ca 1230 moh. Jeg gikk opp til høyre for fossen og kjørte ned til venstre.
Navardalsnebba

Fra ca 1520 moh. til topplatået på ca 1600 moh. fulgte jeg ei snødekt renne som bratner og smalner inn i toppen. Lite snø (og uansett i overkant bratt helling) gjorde at skiene måtte av et kort stykke helt øverst. Toppryggen var flekkvis bar, og det ble derfor litt bæring også siste biten. Ned igjen måtte skia også bæres forbi øvre del av renna pga. lite snø. Her er det fint skiterreng (anslagsvis litt over 40 grader) når det er nok snø. Resten av nedkjøringa ble helt middels på litt for tungt og vått føre.

Et stykke oppe i renna med Tåga bak.
Navardalsnebba med snørenna midt i bildet (jeg kom inn snøfeltet fra høyre og kjørte ikke nedre del)

Opp igjen mot skaret mellom Såtbakkollen og Tåga var det nok en gang greit å gå på ski, selv om det er god helling (i overkant av 40 grader) også her det siste stykket. Jeg hadde lest at det var et lite klyveparti over et sva opp fra skaret.

Pysete som jeg er på svaklatring i skistøvler, hadde jeg derfor tatt med terrengjoggeskoene til dette partiet. Det var jeg sjeleglad for da jeg stod og balanserte på ei litt fuktig skråhylle noen minutter senere. Her hadde jeg trolig feiget ut i skistøvler (opp hadde jeg nok kommet uansett, da det så kurant ut å renne seg litt ned mot Flatvaddalen fra skaret for deretter å gå opp på ryggen til Tåga litt lengre nord via ei vestvendt kort renne). Med unntak for den våte skråhylla på et par meter var klyvinga enkel. Videre langs ryggen mot Tåga var det nok en gang fint skiterreng. Ettersom det fristet lite å klyve ned igjen det våte svaet, hadde jeg sett litt på en mulig alternativ nedkjøring via en snørampe rett øst for ryggen/skaret. På vei langs ryggen fikk jeg sjekket inngangen, og selv om den var litt bratt så det helt greit ut. Returen ble derfor lagt ned der. Linja går i ei bratt side som ender i noen hammere, så her bør det kun kjøres hvis man er trygg på at snøen sitter.

Tilbakeblikk mot Såtbakkollen fra like over klyvepartiet
Fra Tåga
Deler av skrårampen
Fra den nevnte fossen mot Somrungnebbene

På returen kunne skia beholdes på til ca 725 moh da jeg det siste partiet kunne følge ei smal snøstripe gjennom skogen som ga artig, trang og bratt kjøring.