Høyanger: Skorvane og Saueskardegga (04.06.2022)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Ascents Skorvane (861m) 04.06.2022 15:17
Saueskardegga (803m) 04.06.2022 16:06

Vi kom ikke lenger innover med bilen pga noen djupe snøfelt i vegen. Opprinnelig hadde vi tenkt å kjøre helt inn til demninga for også å gå på Høgerinden og Grønlifjellet. Det var synd vi ikke hadde sykler med, men men… Det ville blitt seint i dag om vi skulle hatt med oss disse siste to.

Vinjar og Ove gikk fra bilen samtidig med meg, og vi skulle møtes ved Kringletevatnet mellom Skorvane og Saueskardegga, hvor de skulle fiske litt mens de ventet at jeg gikk på disse to toppene først.

Da jeg tok av fra veien, fant jeg raskt ei rås langs elva som kommer fra Osevatnet og som jeg fulgte et godt stykke oppover, før jeg skar av fra denne i retning Skorvane. Lettgått og flott terreng. Etterpå var det ned til veien igjen og fulgte tydelig dyretråkk opp til Saueskardegga. Flott vær i dag, men ganske så kald trekk til tider.

Etter at jeg kom ned til Vinjar og Ove ved vatnet igjen, dro Ove mot toppene, og Vinjar og jeg forsøkte noen flere kast med fiskestanga, uten hell, før vi returnerte til bilen. Flott dag!

Kringletevatnet hvor jeg kan se Ove og Vinjar i sørenden
Mot Saueskardegga
Saueskardegga
Vinjar ved den flotte elva som kommer ned fra Osevatnet