Vevelstad: Hornstinden, Saltskartinden og Høyholmstindan (03.06.2022)

Written by elots GSM

Start point Høyvika p-lomme (16m)
Endpoint Sandosbekken p-lomme (7m)
Ascents Hornstinden (885m) 03.06.2022 12:07
Saltskartinden (965m) 03.06.2022 13:43
Høyholmstindan Vestre (1,000m) 03.06.2022 15:09
Høyholmstindan (1,015m) 03.06.2022 15:29

Turen startet med fint vær og god rødmerka sti opp til Hornstinden. Turstart fra liten p-lomme i Høyvika, ca 600 m fra fergekaia
Litt under Hornstinden kom tåkedottene og la seg etterhvert rundt toppen, så utsikten var så som så de øverste 200m
Min egen sløvhet med kartlesing gjorde at jeg raskt kom skjevt ut etter Hornstinden, oppdaget det litt sent, og fikk en adskillig lengre og tyngre etappe til Saltskartinden enn jeg hadde tenkt
På vei opp til Saltskartinden letta tåka og humøret steg i takt med utsikten. Her er utsikt mot Stortinden
På toppen av Saltskartinden er det god utsikt mot Vistfjella
Utsikt mot Høyholmstindan. En del snø i fjellet endå, den var fin å skli på ned fra Saltskartinden
På vei opp til Vestre Høyholmstindan var det flott utsikt mot Vega og Hamnøya
Opp mot Vestre Høyholmstindan var det luftig på slutten  og et kort part med litt klyving
Opp mot Vestre Høyholmstindan var det luftig på slutten og et kort part med litt klyving
En luftig strekning mellom Høyholmstindane
Noe klyving ned fra den vestre toppen. Enklere opp til den østre toppen
Tilbakeblikk på turruten
Utsikt nordover mot Forvikfjellet, Dønna og De 7 Søstre. Fra Høyholstindan var det igjen god rødmerket sti ned fra toppen
så det var like greit at turen ikke var lenger
På vei ned fra Høyholmstindan kom tåkedottene tilbake og la seg nå tungt over fjellet, så det var like greit at turen ikke var lenger

Missing title

Written by elots 07.06.2022 20:57

Ja, formen begynner å komme seg. Det går litt og litt lettere, så det blir nok bra i løpet av sommeren. Topp utsikt og fint terreng å gå i.

Ser dokke har hatt alvorlige raid i Gulen og Høyanger, mange fine turer der og.

Lekkert

Written by boven 05.06.2022 23:40

Ja formen er stigende ser eg. Flotte bilder, supert ver og supertur.