Ski & sail - Støltind (01.06.2022)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Skjervøy (1m)
Characteristic Ski trip
Ascents Støltind (962m) 01.06.2022

Norges største pf-topper
1.6.2022

I Sandvågen leide vi båt av Skjervøy Fiskecamp. Dermed kunne vi sette kursen over Kvænangen på urolig sjø. Klart bedre var det inn Frakkfjorden til kaia ved Skavnakk (70 gr nord - 21 gr øst). Nydelig bortgjemt plass, men ganske ensomt å bo her. Vi ruslet avgårde langs strandkanten og brukte en halvtime til godt skiføre. I Daudmannsdalen var vannet fremdeles islagt. I shorts-temperatur fortsatte vi til skaret under Sukkertinden. Her ble det ski-bæring 100 hm. Deretter en nydelig etappe over snøflanken til Støltind (959). Toppen blir nok lite besøkt pga avstanden til nærmeste vei og havn. Paal Andre valgte en dristig retur ned i Daudmannsdalen. Båtturen tok sin tid og utgjorde 80 km.

SKAVNAKK er et lite sted sørvest i Loppa kommune. Stedet ligger utsatt til for vinterstormer og flere ganger har både hus, fjøs + vinterkaia blåst på havet. Om sommeren er det imidlertid langt flere mennesker i Skavnakk, da mange fraflyttede hus brukes som ferie- og fritidshus.

Frakkfjorden

For en natur opplevelse

Fiskelykke

Written by heisim 01.06.2022 21:12

Flotte bilder igjen, idylliske steder dere finner. Både vær og fiskelykke på plass også… Kan vel ikke bli bedre �

Ski & sail

Written by JoSo 01.06.2022 20:06

Det kan umulig være noen i dette landet som har bedre evne til å treffe værforhold og andre viktige elementer for å nå stadig nye mål !!

Gratulerer så mye til dere begge to :-)

Veldig flott å se nydelige & skyfrie bilder fra Nord-Norge !

Sv: Ski & sail

Written by otto 01.06.2022 21:49

Takk for hilsen Johan. Kan ikke klage på noe som helst. Kanskje bra også i morgen.