Djupedalseggene i Lindås (11.11.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Øvre Veland (235m)
Endpoint Samme (229m)
Ascents Djupedalseggene (449m) 11.11.2012 13:50

SØNDAGSTUR TIL LINDÅS

I en ellers nedbørsrik helg var det meldt et lite værvindu i 14-15 i dag ute i Lindås. Jeg tok av fra E39 mot høyre, fulgte skilting mot Nesbø, krysset under veien og fortsatte ca. 7 km nordover på en smal, asfaltert bygdevei til der det går av en bratt sidevei oppover til Øvre Veland som ligger vel 200 moh. Smal og svingete vei - sikkert ingen fornøyelse å kjøre på vinterstid, men ingen problemer i dag. Fikk lov til å parkere på tunet ved den øverste gården der veien slutter. Start kl 1325. Fulgte gårdsvei/traktorvei over innmarken til en grind. Derfra meget tydelig og godt ryddet sti opp til toppen som er markert av en trigmerke på stang på GPS 6731842 304903. Oppe der etter ca. 25 min kl 1350. Boks med turbok der jeg skrev meg inn som nr. 2 i dag. Flott utsikt nordover Austfjorden og mot Masfjordfjellene med Dyrdal og Austlendingen, som riktignok lå innhyllet i skyer, mot NØ. Ned igjen samme vei. Passerte flott ryddete kulturlandskap i form av jorder med kunstverk av små terrasser som gjennom mange generasjoner er ryddet for å skaffe mer beiteareal. Idag beitet der villsau. GPS turdata: 2.5 km, 55 min, 222 hm. Og Yr.no holdt ord denne gangen - ikke nedbør og glimt av sol!