Padletur Indre Oslofjord (11.11.2012)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Geitholmen (6m) 11.11.2012
Strøm (8m) 11.11.2012
Vassholmen Ytre (7m) 11.11.2012

Skikkelig drittvær og egentlig ingenting ute å gjøre, men jeg var meget sugen på litt frisk luft etter mye inneliv. Da var det bare å ikle seg tørrdrakt så var alle sorger borte og det kunne bare fortsette å stupregne. Med kajakk og spruttrekk har man det da meget behagelig, tørt varmt og godt borsett fra litt regndriv på nesa under sydvesten. Padlet fra OKK i Bestumkilen og ut til:

Strøm ved Kongshavn. Tror ref kart at øya heter Strøm, men ikke sikker. Har padlet forbi mange ganger tidligere. Det går en gang hengebru over til øya, men den er stengt og således ikke tilgjengelig. Gikk i land på innsiden av øya og fikke en fin liten sigtseeing på øya og på høyeste punkt. En liten idyll dette med naust og lite hyttetun.

Vassholmene
Deretter litt tilbake til Ytre Vassholmen som har kystledhytte og huser ellers bygninger tilhørende Vestfjorden Seilforening. Denne øya er flittig brukt som pausested for turer i kajakklubben. Høyeste pkt ca 7m.

Så over til Indre Vassholmen som er privat bebygd og hvor det er vanskelig å bevege seg uten å gå på privat grunn dvs i hagene til folk. Om jeg ikke tar helt feil er det her helårsbosetning i flere hus. Når jeg ruslet forbi et hus for å komme opp på øyas høyeste topp på ca 8m kom en kar ut og spurte om jeg så etter noe. Jeg gikk rundt i Oransje tørrdrakt med padlevest og spruttrekk så jeg så vel ikke ut som noen typisk innbruddstyv, men forstår at det stilles spørsmål når det kommer folk ut på denne årstiden i slikt vær. Kort hyggelig samtale for han padlet han og. Fikk ikke opprettet dette som noen topp da den lå for nærme yttre Vassholmen og hadde omtrent samme høyde så Peakbook trodde det var samme topp.

Geitholmen
Padlet så videre innover og fikk besøkt Geitholmens høyeste punkt på ca 6 m.

Det er omtrent bare på disse årstider og i slikt drittvær det går an å bestige disse "toppene" da de ligger på privat grunn i hager og hyttetun så ikke like morsomt å gå her når det er folk tilstede på sine hytter.